Welk social media platform past bij jou?

Als adviseur online marketing is het mijn taak om de beste marketingstrategieën voor mijn klanten te vinden. Met zoveel verschillende social media platformen kan het lastig zijn om te bepalen waar je moet beginnen. In dit blog geef ik de eerste overwegingen mee die jij kunt maken bij het kiezen voor verschillende social media platformen. Daarbij benoem ik kort hun voor- en nadelen, en hoe je deze kunt inzetten voor leadgeneratie én recruitment marketing.

Facebook

Het grootste social media platform is nog steeds Facebook. Ondanks dat het aantal gebruikers in Nederland licht is gedaald de afgelopen jaren, zijn er nog steeds meer dan 10 miljoen actieve gebruikers. Facebook-advertenties zijn ook relatief goedkoop vergeleken met andere platforms, wat het platform ideaal maakt voor het genereren van leads. Bij Facebook zijn de kosten per leads dus over het algemeen laag.

Als je overweegt om Facebook te gebruiken voor recruitment marketing, dus het vinden van personeel, moet je jezelf afvragen of jouw doelgroep actief is op dit platform. Dit geldt met name voor de jongere doelgroep. Voor een jongere doelgroep kun je beter een platform zoals Instagram of TikTok overwegen.

LinkedIn

LinkedIn is een professioneel social media platform en wordt door velen gezien als de perfecte plek om te netwerken en te recruiten. Het platform is stabiel. Dit betekent dat het relatief weinig updates heeft en nieuwe features lanceert. Echter, dat schaadt LinkedIn niet. LinkedIn heeft namelijk een sterk stijgend gebruikersaantal in Nederland. In 2022 is het aantal gebruikers met 360.000 accounts gestegen én de gebruikers intensiveren ook nog eens hun gebruik met 8%. Dus het platform groeit in zowel omvang als gebruiksintensiteit.

Als je kijkt naar de prijs van leads, is LinkedIn relatief duurder dan andere platforms. Een hoogwaardige leads binnen LinkedIn is dus vaak duurder dan elders! Daar staat echter tegenover dat LinkedIn resulteert tot wel vier keer meer leads dan andere platforms. Als je bedrijf zich richt op B2B-dienstverlening, kan LinkedIn een must-have zijn in je marketingmix. 

Of LinkedIn binnen je marketingmix past is afhankelijk van je doelstelling. “Wil ik leads genereren tegen een zo gunstig mogelijke prijs? Of wil ik zoveel mogelijk leads genereren en is de prijs per lead van ondergeschikt belang?” Deze vraag kun je jezelf afvragen. Vaak is het antwoord: “we gaan pas LinkedIn campagnes draaien, dus tegen relatief hoge kosten per lead, wanneer de andere platformen voor onze markt uitgeput raken of ook relatief duur worden.” Met andere woorden: als je dit platform puur economische benadert, heeft het absolute meerwaarde, maar is het vaak een onderdeel wat later aansluit.   

Instagram

Instagram is een visueel platform dat vooral populair is bij jongere doelgroepen. In Nederland heeft Instagram ruim 5,6 miljoen actieve gebruikers en het aantal blijft groeien. Het platform is ideaal voor merkbeleving en engagement, maar minder geschikt voor directe verkoop of leads.

Bij het gebruik van Instagram voor recruitment marketing moet je rekening houden met de jongere doelgroep. Als jouw bedrijf zich richt op een jongere doelgroep, kan Instagram een goed kanaal zijn voor het vinden van de juiste kandidaten. Een ervaren verandermanager zul je er niet zo snel tegenkomen.

TikTok

TikTok is een relatief nieuw platform in vergelijking met de andere social media platforms, maar heeft een enorme groei doorgemaakt in Nederland. In 2022 zijn er meer dan 3,5 miljoen actieve gebruikers op TikTok in Nederland.

Het platform is vooral populair bij jongeren en biedt een unieke manier om creatieve content te delen. Toch moet je bij het gebruik van TikTok rekening houden met de privacy-issues die recentelijk zijn opgedoken en het feit dat het platform in handen is van de Chinese overheid. Denk als bedrijf hier goed over na in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Recruitment marketing op social media platforms

Nu we de verschillende platforms hebben besproken, wil ik, Thomas Blinde, graag de focus leggen op het gebruik van social media platforms voor recruitment marketing. Dit is een specialisme van BlindExpertise omdat ik niet alleen een ervaren adviseur online marketing ben, maar zeer veel ervaring heb opgedaan aan werkgeverszijde bij het samenstellen van teams.

Bij de inzet om het maximale uit social media te halen is het belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt, wat ze bezighoudt en wat hun behoeftes zijn. Met deze informatie kun je gerichte campagnes opzetten en de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste mensen tonen.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar welk platform het beste past bij jouw doelgroep en welk doel je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk mensen bereiken en is de leeftijd van je doelgroep tussen de 18 en 49 jaar oud? Dan is Facebook een geschikt platform. Wil je juist de zakelijke markt bereiken en ben je actief in de B2B sector? Dan is LinkedIn waarschijnlijk het meest geschikte platform om in te zetten.

Als je als recruitmentbureau actief bent, is LinkedIn ook een zeer geschikt platform om te gebruiken. Het is namelijk het grootste zakelijke netwerk ter wereld en de gebruikers zijn zeer betrokken bij het platform. Met LinkedIn kun je gericht zoeken naar de juiste kandidaten voor openstaande vacatures. Daarnaast kun je ook campagnes opzetten om jezelf als werkgever te promoten en zo potentiële kandidaten aan te trekken.

Een voorbeeld van hoe je LinkedIn kunt inzetten voor recruitment marketing is door een gerichte campagne op te zetten voor een openstaande vacature. Je kunt bijvoorbeeld een gesponsorde post maken waarin je de vacature omschrijft en een link naar de vacaturepagina op je website toevoegt. Vervolgens kun je de doelgroep heel gericht selecteren op basis van functie, locatie, branche en zelfs op basis van bedrijfsgrootte. Op deze manier zorg je ervoor dat je alleen de juiste mensen bereikt en de kosten per klik zo laag mogelijk houdt.

Een gesponsorde post voor dergelijk gebruik van LinkedIn is zeer aan te raden. Want, hoe groot je aantal volgers op LinkedIn ook is, het platform straft je af wanneer jij organisch (dus onbetaald) posts plaats met links naar andere websites. LinkedIn wil namelijk niet dat gebruikers het platform verlaten en straffen dergelijke posts af, door ze minder zichtbaar te maken, die gebruikers van het platform af leiden.

MVO

Bij het inzetten van social media is het belangrijk om ook maatschappelijk verantwoord te ondernemen en bewust te zijn van de privacy-issues die sommige platformen met zich meebrengen. Zoals eerder genoemd heeft TikTok bijvoorbeeld te maken met privacy-issues en wordt het beïnvloed door de Chinese staatspartij. Bedrijven moeten hier bewust van zijn en afwegen of het gebruik van het platform wel past bij hun waarden en normen.

Bij BlindExpertise helpen wij bedrijven om het maximale uit social media te halen en hun doelstellingen te bereiken. Door middel van data-driven marketing en het gebruik van de juiste tools en technieken zorgen wij ervoor dat bedrijven de juiste doelgroep bereiken en de gewenste resultaten behalen. Neem contact met mij op als je meer wilt weten over hoe wij jou kunnen helpen om jouw social media strategie te verbeteren en te optimaliseren.

Thomas contact opnemen

Meer weten? Kom kennismaken

Wil jij weten wat de mogelijkheden zijn en of dit aansluit op wat jouw bedrijf nodig heeft? Thomas vertelt het je graag. Plan direct een kennismaking in zijn agenda.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.