SEA trends over 2022 voor jouw winstgevendheid

Bij BlindExpertise zijn we resultaat gedreven. Wij willen afgerekend worden op prestaties. Wij zijn immers zelf ook een bedrijf dat elke euro zo effectief mogelijk wil inzetten. Om die reden houden wij de nieuwste ontwikkelingen en trends bij. Daarbij zien wij dat het in toenemende mate belangrijk wordt dat marketeers ook bedrijfskundig inzicht hebben. De kerncijfers van jouw bedrijfsvoering en de meetbaarheid van alle online activiteiten worden in toenemende mate gelijkwaardig qua importantie.

Een tweede observatie is dat de aansluitingsmogelijkheden binnen search campagnes steeds beperkter worden. Echter, inzicht in de werking van het Google algoritme wordt steeds belangrijker. Met andere woorden: aansturen wordt lastiger, maar de kwaliteit van input steeds belangrijker. Daarom geldt binnen de online marketing nog steeds: kennis is macht. Voed je algoritme goed en controleer je continu of de input nog up-to-date is, of blijf je bezig met CPC’s opbieden?    

POAS is de nieuwe ROAS

POAS staat voor Profit On Ad Spend, oftewel de winst (liever nog: de brutomarge) per advertentie gedeeld door de advertentiekosten. Wanneer dit getal 1 is ben je er zeker van dat elke advertentie zichzelf terugverdient. Dat is het break even point. Is de uitkomst van “brutomarge / kosten per advertentie” groter dan 1, dan maak je winst. Is het kleiner dan 1, dan draai je verlies met je advertenties.

De aansturing via POAS is eigenlijk de logische verdieping van de ROAS. Bij aansturing op ROAS wordt immers gekeken naar naar de Return On Ad Spend, dus de omzet die je per advertentie genereert. Echter, omzet geeft geen inzicht in de daadwerkelijk rendabiliteit van jouw advertenties. Door te kijken naar de brutowinst ten opzichte van je advertentiekosten, ga je een stap verder in efficiëntie dan wanneer je alleen kijkt naar de omzet.  

Jouw advertenties op Google en Bing aansturen op omzet verschaft geen inzicht m.b.t. jouw marges, vaste kosten, marginale kosten, marginale opbrengsten, verzendkosten en alle andere variabelen die op invloed zijn op jouw bedrijfsvoering. Door te verdiepen en de focus te verleggen naar POAS kun je slimmere keuzes maken. Dit is goed voor de winstgevendheid van jouw SEA-campagnes.

Is aansturen op POAS iets nieuws? Nee, eigenlijk niet. Binnen de micro-economie is deze terminologie en denkwijze al lang in gebruik. Dus waarom beginnen online marketeers dit eigenlijk nu pas te gebruiken? Nou, dat komt omdat er steeds meer optimalisatiemogelijkheden binnen search-campagnes verdwijnen. En om dan toch winstgevender te zijn dan de concurrentie verschuiven steeds meer marketeers hun focus naast de het online naar de kerncijfers van jouw bedrijfsvoering.

RSA wordt de standaard

De Responsive Search Ads (RSA) is per juni 2022 de standaard bij het opstellen van je advertenties. Uitgebreide tekstadvertenties (ETA’s) zijn vanaf juni 2022 verleden tijd.

De RSA verschilt van ETA omdat de RSA vijftien koppen en twee beschrijvingen gebruikt i.p.v. drie en twee. Het is verstandig om deze koppen en beschrijvingen geen vaste positie mee te geven. Zo geef je het algoritme van Google meer ruimte om te optimaliseren. Google kan dan namelijk zelf de meeste combinaties maken en de succesvolste pushen.

Google zal dus snel de best presterende combinaties aanleveren. De RSA haalt dus weer wat sturingsmogelijkheden weg bij de online marketeer en verschuift deze naar machine learning van Google. Gelukkig kunnen we Google wel blijven controleren en voorzien van nieuwe input door de combinaties die het meest worden uitgeleverd te controleren in campagnes.

Hagakure

Elke marketeer kent wel zo’n account waarbij het aantal campagnes, ad-groups en keywords een jungle zijn geworden. En daar ben je nooit aan toegekomen om het overzichtelijk te maken. Echter, nu het algoritme van Google steeds vaker vraagt om grotere campagnes met meer keywords en minder verschillende ad-groups is er de noodzaak ontstaan om te herstructureren.

Gelukkig hebben de Samurai ons de leidraad gegeven met hun Hagakure. Met deze methode bundel je zoekwoorden binnen een aantal advertentiegroepen, waarbij deze worden ingedeeld per landingspagina. Zo vereenvoudig je de structuur van je account en maximaliseer je de hoeveelheid gegevens per campagne.  Het doel van de Hagakure methode is om meer overzicht te creëren in accounts en Google hiermee tegelijkertijd de mogelijkheid te geven om slimmere keuzes te maken door te sturen op data. 

#BlindExpertise

Heb jij twijfels of je campagnes nog wel optimaal renderen? Stelt jouw marketeer wel de juiste vragen? Wij doen graag een gratis audit om alles eens tegen het licht te houden en geven daarbij niet alleen aan wat fout gaat, maar ook hoe je het kunt verbeteren. Interesse? Vraag dan nu jouw persoonlijke stappenplan aan voor klanten aan de lopende band!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.