Kan ik beter adverteren op Google of social media?
Veel ondernemers denken bij adverteren direct aan social media. Of het nou LinkedIn, Facebook, Instagram of zelfs TikTok is, wanneer ondernemers aan adverteren denken, denken ze als eerste aan social media. Vaak hebben ze wel gehoord van adverteren via Google. Maar ze weten niet precies hoe dit werkt en wat dit voor hen kan betekenen. Veel ondernemers vragen mij daarom: “kan ik beter adverteren op Google of op social media?”
Wat is het verschil tussen adverteren op social media of Google zoeken?
De Gouden Gids, ken je hem nog? Als je iets nodig had en je wist niet precies waar je het kon kopen, dan pakte je de Gouden Gids en dan zocht je op alfabet naar het bedrijf waar je naar zocht. Je zag direct hoe je contact met ze op kon nemen. En hoppa, je werd klant.
Adverteren binnen Google zoekresultaten werkt eigenlijk hetzelfde. Jij geeft aan wat je te bieden hebt. Zodra iemand hierop zoekt, sta je daar met jouw advertentie. Simpel. Op die manier ben je dus aanwezig met de juiste boodschap op precies het juiste moment. Dat is zoekmachinemarketing.
Adverteren op social media werkt anders. Hier zien jouw potentiële klanten een advertentie op een moment dat ze met iets heel anders bezig zijn dan met jouw dienstverlening. Al scrollend door de kattenfilmpjes komen ze jouw advertentie tegen.
Je kunt het nog het best vergelijken met adverteren op een billboard of in een bushokje. Erg zichtbaar en je bereikt dus ook een hoop mensen. Terwijl veel van die mensen op het moment dat ze jouw advertentie zien met iets heel anders bezig zijn. Velen zullen je advertentie daarom niet bewust zien. En, ze zullen zeker niet direct in actie komen. Wel kan het enorm bijdragen aan de bekendheid van jouw bedrijf of jouw dienstverlening.
Maarrrr, waar begin je met een beperkt budget? Zet je eerst social media in, of start je met Google zoekmachinemarketing?
Bestaande markt en vraag naar product = eerst search
Zoekmachinemarketing is verreweg de meest winstgevende manier van adverteren op het moment dat je een dienst hebt waar bestaande vraag naar is. Dit geldt voor de meeste vormen van dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan een kapper, een loodgieter, een kinderdagverblijf, een ICT-bedrijf en zelfs een online marketingbureau. De meeste potentiële klanten weten immers van het bestaan en zullen hier actief naar gaan zoeken op het moment dat ze een bepaalde dienst nodig hebben.
Als er dus een actieve marktvraag is, wil je natuurlijk prominent zichtbaar zijn op het moment en de plaats waar mensen zoeken naar jouw dienstverlening! Dit is wat we noemen het laaghangende fruit. De potentiële klanten die je bereikt zijn direct in staat een aankoop te doen.
Start je daarentegen met adverteren op social media marketing, dan zijn er twee dingen waar je goed over na moet denken. Allereerst bereik je, zoals gezegd, mensen die op dat moment bezig zijn met iets heel anders. Je moet dus van goede huizen komen wil je hen direct in actie brengen, laat staan een aankoop doen of een afspraak maken? De realiteit is dat het grootste gedeelte niet direct in actie zal komen.
Ten tweede zorgt het adverteren op social media ervoor dat je bekendheid groeit. Je creëert daarnaast ook een vraag naar jouw dienstverlening. Echter, op het moment dat de doelgroep actief gaat zoeken naar jouw dienstverlening is het natuurlijk enorm zonde als ze alleen jouw concurrenten vinden. Zorg er daarom altijd voor dat allereerst je zoekmachinemarketing goed is ingericht.
Nieuwe markt en geen bestaande vraag naar product = social media
Wanneer er nog geen bestaande vraag is naar jouw dienstverlening kan het slim zijn ook direct te adverteren op social media. Er is in dat geval namelijk nog zo weinig zoekintentie actief op jouw dienstverlening, dat het aanzetten van alleen zoekmachinemarketing te weinig nieuwe klanten zal opleveren. Je bent immers afhankelijk van het moment waarop jouw potentiële klanten actief gaan zoeken naar je dienstverlening.
In dit geval zet je dus beide kanalen direct in. Op die manier creëer je een nieuwe vraag en ben je zichtbaar op het moment dat dit leidt tot meer zoekvragen op Google.
Beide kanalen voor een volledige zichtbaarheid in de klantreis
Een tweede reden om social media marketing in te gaan zetten is om een volledige zichtbaarheid van de klantreis te realiseren. Op het moment dat je zoekmachinemarketing winstgevend is en je niet verder kunt opschalen in volume is dit een mooie volgende stap. Je kunt in dit geval met social media marketing meer mensen enthousiasmeren voor jouw dienstverlening. Op die manier groeit ook de vraag en dus het verkeer via je zoekmachinemarketingcampagnes.
Kosten per nieuwe klant zijn het laagst bij zoekmachinemarketing
Het is belangrijk je te realiseren dat de kosten per nieuwe klant via zoekmachinemarketing vrijwel altijd lager zijn dan met social media. Dit komt simpelweg doordat leads die binnenkomen via zoekmachinemarketing veel vaker klant worden. Ik maakte het tot nu toe slechts een enkele keer mee dat een van mijn klanten goedkopere leads genereerde via social media dan via zoekmachinemarketing. Maar dan nog blijkt in 100% van de gevallen dat deze social media-leads veel minder vaak converteren tot klant dan zoekmachine-leads. Conclusie: je krijgt dus goedkoper nieuwe klanten via zoekmachinemarketing dan via social media-advertenties.
Overweeg jij ook te beginnen met online adverteren, of ben je al een tijdje bezig en levert het nog niet het gewenste resultaat op? Wij bieden je graag een gratis en persoonlijk stappenplan aan zodat je inzichtelijk krijgt hoe jouw website presteert, hoe jouw advertenties presteren en waar de meeste winst te behalen valt. Meld je hier aan.