De 5 meeste gemaakte fouten bij een call-to-action (CTA)

Een call-to-action (CTA) is bedoeld om jouw bezoekers in actie te brengen. Actie is nodig om van bezoekers van je website vrienden en uiteindelijk klanten te maken. Succesvolle marketing valt of staat dus met de effectiviteit van het in actie brengen van bezoekers. Dat doe je onder andere met een goede call-to-action, ofwel CTA.

CTA’s worden echter zelden op de juiste manier ingezet. Toch kijken de meeste ondernemers niet als eerste naar een CTA als ze hun marketinginzet willen verbeteren. Veel vaker krijgen campagnes, of advertenties, de schuld van tegenvallende prestaties. Als je CTA echter onjuist wordt ingezet kan dit met geen enkele andere schakel in je marketing worden opgelost. Kijk daarom altijd eerst kritisch naar de CTA. Ik help je een handje op weg met de 5 meest gemaakt CTA-fouten.

1. De CTA is te mooi

The uglier te better als het gaat om een CTA. Je wilt namelijk dat niemand om je CTA heen kan. Aangezien de meeste bezoekers je website slechts scannen, zul je iets moeten verzinnen om te zorgen dat de CTA in ieder geval opvalt.

Zorg dus in ieder geval voor een knop. Dat is duidelijk. Daar kun je op drukken. De kleur van de knop kan het beste afwijken van de kleuren die je op de rest van de website gebruikt. Vloekt de kleur? Dan ben je op de goede weg.

2. Meerdere CTA’s op één pagina

Keuze zorgt voor inactiviteit. Als je meerdere CTA’s gebruikt op dezelfde pagina zeg je eigenlijk tegen je bezoekers: ik weet ook niet zo goed wat je moet doen, dus kies maar. Weg vertrouwen. Daarnaast zorgt het maken van een keuze ervoor dat je bezoeker meer effort met doen. Daar houdt het menselijk brein niet van. Het resultaat is dat je bezoeker niet in actie komt.

Zorg daarom dat je per pagina slechts één gewenste actie vraagt van je bezoeker. Heel duidelijk: doe nu dit. Het menselijk brein zoekt de weg van de minste weerstand, maak hier gebruik van.

3. CTA sluit niet aan op ‘waar’ de bezoeker is

Vertrouwen is nodig voor een relatie. Elke relatie. Het werkt nooit om te vroeg te veel commitment te vragen. Je vraagt ook niet iemand ten huwelijk als je haar alleen van naam kent. Dat gaat 99% van de mensen niet doen. Waarom vraag je dan wel iemand om contact met je op te nemen die je niet kent? Dat gaat ook 99% van de mensen niet doen.

Denk goed na over het doel van elke pagina. Wat wil de bezoeker en hoe kan je hen daarin ondersteunen? En dat op een manier die van hen de juiste hoeveelheid commitment en vertrouwen vraagt. Iemand die je niet kent wil wellicht zijn e-mail en naam achterlaten in ruil voor waardevolle informatie. Iemand die al langer wekelijks je mails leest wil wellicht eens kennis maken.

4. CTA is onaantrekkelijk geformuleerd

‘Inschrijven nieuwsbrief’ is geen aantrekkelijke CTA. Niemand wil zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Überhaupt droomt er niemand van zich ergens voor te mogen inschrijven of aanmelden. Kies je voor een CTA waarbij je dat benoemt, dan moet je je bezoekers dus echt overtuigen van het belang van die actie en hopen dat ze dit lezen.

Echter, het is veel eenvoudiger de CTA zo te formuleren dat het iets is wat bezoekers wel willen. Het benoemen van het resultaat is hierbij een handige tip. ‘Ja, ik wil klanten aan de lopende band’ werkt dus beter dan ‘Ja, ik wil een e-book downloaden’. De eerste is namelijk een gewenst resultaat, terwijl de tweede een taak is.

5. Er is geen CTA

Bezoekers komen niet uit zichzelf tot de juiste actie. Je moet het ze altijd vertellen. Op elke pagina. Altijd. Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Check je website. Staat er op elke pagina een duidelijke CTA? De kans is groot dat er meerdere pagina’s zijn die geen enkele CTA bevatten.

Het is een misvatting dat alle CTA’s jouw bezoekers tot klant of lead moeten maken. Dat is niet wat ik bedoel met een CTA. Een goede CTA is waardevol voor je bezoeker en waardevol voor jou. Het kan dus inderdaad betekenen dat ze gegevens achterlaten en lead worden. Maar het kan ook een reactie op een blogartikel zijn, deelname aan een onderzoek (waarvan ze resultaten krijgen), jouw content delen, et cetera… Wees creatief, zolang het goed is voor jou en voor je bezoeker.

Dit zijn de 5 fouten die ik het vaakst tegenkom bij zowel mijn klanten in het Mkb, als bij beginnende ondernemers, als bij grote multinationals. Het oplossen van deze fouten leidt altijd tot betere prestaties van de website. Wil je mij laten weten of je één of meer van deze fouten nu of in het verleden hebt gemaakt? Reageer dan hieronder.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.