Hoe blijven mijn online campagnes winstgevend tijdens de dure decembermaand?

In december is adverteren via Facebook, Instagram, LinkedIn en veel andere platformen een stuk duurder dan bijvoorbeeld in januari. Ook dit jaar zie ik de prijzen in de meeste accounts weer flink toenemen. In dit blog leg ik je uit hoe dat komt en ik geef je tips om in december toch succesvol online marketing in te zetten.

Waarom is december de duurste maand om te adverteren?

Hoe kan het dat online adverteren in december vaak veel duurder is dan bijvoorbeeld in de zomer of in januari? De stijgende prijzen voor online adverteren in december hebben verschillende redenen. Allereerst vallen de belangrijkste feestdagen allemaal in december. Verkoop je dus iets wat cadeau gegeven kan worden, dan is december dé maand om te vlammen. Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun cadeaus bij jou inkopen, zul je echter zichtbaar moeten zijn.

Dat betekent automatisch dat er dus veel meer concurrentie is in december. Iedereen wil namelijk dezelfde groep mensen bereiken zonder dat mensen nou veel meer tijd op Facebook/Meta doorbrengen bijvoorbeeld. Klassiek geval van marktwerking dus: het mechanisme van vraag en aanbod. Meer vraag naar advertentieruimte, terwijl er niet per se meer advertentieruimte is.

Naast alle bedrijven die hun cadeaus willen verkopen, hebben we ook nog de zorgverzekeraars. Ook voor hen is november en december de belangrijkste periode van het jaar. Iedereen kan immers alleen overstappen in november en december. Elk jaar weer zien we dat in de laatste dagen van december de zorgverzekeraars helemaal losgaan en dus veel advertentieruimte innemen.

Waarom is het een probleem als je advertentiekosten flink toenemen?

Stijgende advertentiekosten zetten je marges onder druk. Stijgende advertentiekosten zorgen ervoor dat je meer kosten maakt voor elke nieuwe klant. Omdat je productprijzen in december niet hoger zijn dan anders drukken deze extra kosten dus direct op je winst. Als je dan ook nog een mooie aanbieding hebt, dan kan het zelfs zijn dat je marges door stijgende advertentiekosten negatief worden. Je zal niet de eerste ondernemer zijn die een tof Black Friday aanbod heeft en hier uiteindelijk verlies op blijkt te maken.

Zelfs als je marges positief zijn zorgt een stijging van de advertentiekosten ervoor dat het langer duurt voordat je deze kosten terugverdient. Dat betekent dat er minder geld overblijft om ergens anders in te investeren. Bijvoorbeeld het optimaliseren van je advertenties, het maken van nieuw advertentiemateriaal of het ontwikkelen van nieuwe producten. Op die manier werkt een stijging van de advertentiekosten dus door in je gehele bedrijfsvoering.

Beperk een stijging van je advertentiekosten

Een stijging van jouw advertentiekosten in december voorkomen is bijna onmogelijk. Wel zijn er dingen die je kunt doen om deze stijging te beperken. Ik geef je mijn 5 beste tips:

  1. Verhoog je conversieratio. Met een goed aanbod dat eruit springt is de kans groter dat mensen kopen. Als jouw aanbod zo goed is dat bijvoorbeeld 7% van je bezoekers kopen in plaats van de reguliere 5% dan zet je een hele mooie stap. Het kost je wellicht meer om deze 100 bezoekers naar je website te krijgen, maar je haalt er tegelijkertijd ook meer klanten uit. Zo beperk je de extra kosten per nieuwe klant. Je Call-To-Action is hierbij heel belangrijk.
  2. Zorg dat je advertenties worden weergegeven aan de juiste doelgroep. De juiste doelgroep is een doelgroep die geïnteresseerd is in jouw aanbod en het budget heeft om dit te kopen. Immers, wanneer mensen die de advertenties zien geïnteresseerd zijn in jouw aanbod klikken ze vaker door en verkoop je meer. Google, Facebook/Meta en LinkedIn zien dan dat de advertentie relevant is voor de doelgroep. Zij belonen je dan met een voordeligere advertentieprijs. Door goed te targetten word je dus beloond.
  3. Zorg dat je campagnes geoptimaliseerd zijn. Het is mijn ervaring dat er in elk advertentieaccount mogelijkheden zijn om te besparen. Het is een logisch onderdeel van bijvoorbeeld testen dat er ook geld wordt verspild. Dit is dé periode om je testen te evalueren en de verspilling zoveel mogelijk weg te snijden. Je kunt daarbij nog steeds doorgaan met testen. Kijk hierbij wel goed wat je gaat testen en zorg dat je niet te veel risico neemt.
  4. Zorg voor een goed aanbod. Een goed aanbod is niet alleen goed voor de klant, maar ook goed voor jou. Dat betekent dat je niet per definitie met hoge kortingen hoeft te strooien. Het kan ook heel waardevol zijn om een mooie bonus te leveren. Een bonus waar jouw klant veel aan heeft, maar die jou weinig extra moeite kost. Het liefst iets wat gemakkelijk schaalbaar is. Waarbij het dus niet of weinig uitmaakt of je de bonus aan 100 of 1000 klanten levert.
  5. Blijf kritisch kijken naar de advertenties die je inzet. Zie je bijvoorbeeld dat de kosten op LinkedIn de pan uitreizen, terwijl je op je advertenties binnen Facebook nog een mooie winst overhoudt? Dan is het wellicht zinvol om wat budget te verplaatsen. Experimenteer ook eens met verschillende budgetten. Wellicht kun je met de helft van je budget nog wel winstgevend adverteren. Reserveer de andere helft van het budget dan vooral tot volgend jaar in plaats van het nu direct uit te geven.

Ondanks deze uitdagingen vind ik de decembermaand altijd de leukste maand van het jaar. Veel van mijn klanten hebben juist nu extra focus op het behalen van hun omzetdoel voor dit jaar. Nog even knallen voor de feestdagen. Er is hierbij vaak meer ruimte voor creativiteit, extra budget en leuke acties om te promoten. Dat maakt het voor mij elk jaar weer een feestje.

Kun jij nog wel wat hulp gebruiken bij het behalen van je omzetdoel dit jaar? Zijn jouw advertentiekosten nog te hoog ten opzichte van de (extra) omzet? Ik help je graag besparen op je advertentiekosten zonder dat dit ten koste gaat van je omzet. Zo kan jij het overgebleven budget investeren waar het jouw extra omzet oplevert. Wil jij dat ik eens in jouw account kijk om te zien waar jij geld verspilt en waar je kansen laat liggen? Meld je dan direct aan voor mijn sessie klanten aan de lopende band.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.