25 Dingen die je moet weten over e-mailmarketing
E-mailmarketing is een geweldige manier om je bedrijf te laten groeien, klanten te bereiken en tevreden te houden. Het is een effectieve manier om de reis die jouw klanten afleggen van vreemde, naar vriend, naar klant, naar ambassadeur te ondersteunen. E-mailmarketing gaat daarbij veel verder dan informeren over aanbiedingen, promoties, evenementen en nieuwsbrieven. Hier zijn 30 dingen die je moet weten over e-mailmarketing.
Wat is e-mailmarketing?
- E-mailmarketing is een marketingstrategie waarbij je e-mails verstuurt naar een lijst van klanten en potentiële klanten.
- E-mailmarketing kan worden geautomatiseerd, waardoor je tijd bespaart op handmatige taken zoals het vormgeven en verzenden van e-mails.
- Je kunt verschillende soorten e-mails versturen, waaronder nieuwsbrieven, welkomstmails, aanbiedingen en follow-up e-mails. Je kunt 1 mail versturen of een hele mailserie die met vooraf bepaalde tussenperiodes bezorgd worden.
Waarom moet ik e-mailmarketing inzetten?
- E-mailmarketing is een van de meest kosteneffectieve manieren om je klanten te bereiken, met weinig tot geen kosten per verzonden e-mail.
- Bijna iedereen gebruikt e-mail, dus je kunt een groot publiek bereiken met je marketinginspanningen.
- E-mailmarketing helpt je om een band op te bouwen met je klanten, waardoor ze eerder geneigd zijn om loyaal te blijven aan jouw merk.
- E-mailmarketing helpt je expertstatus te vergroten doordat je steeds waardevolle informatie kunt delen.
- Door middel van e-mailmarketing kun je speciale aanbiedingen en kortingen direct naar je klanten sturen, wat kan leiden tot meer verkopen.
De beste tips om e-mailmarketing slim in te zetten
- Nieuwsbrieven zijn een populaire vorm van e-mailmarketing waarmee je je abonnees op de hoogte kunt houden van de laatste nieuwtjes, aanbiedingen en evenementen.
- Gebruik e-mail om uitnodigingen voor evenementen, webinars of productlanceringen te sturen.
- Gebruik e-mailmarketing om feedback te vragen en enquêtes te versturen, zodat je waardevolle inzichten kunt verzamelen over je klanten.
- Processen automatiseren: je kunt veel terugkomende processen of afstemming met klanten automatiseren met een mailserie.
- Je kunt klanten gemakkelijk betrokken houden door informatie in kleine stappen over een langere periode te sturen.
- Verdeel je e-maillijst in groepen op basis van demografische gegevens, aankoopgedrag of interesses om gerichte campagnes te kunnen sturen.
- Gebruik de naam en andere persoonlijke gegevens van je klanten in e-mails om de betrokkenheid te vergroten. Personalisatie van e-mails kan helpen om de betrokkenheid van de ontvanger te vergroten en de kans op conversie te verhogen.
- Het is belangrijk om een duidelijke call-to-action (CTA) in je e-mails op te nemen, zodat je ontvangers weten wat ze moeten doen. Het is belangrijk om rekening te houden met mobiele apparaten bij het ontwerpen van e-mails, omdat steeds meer mensen hun e-mails op hun telefoon of tablet bekijken.
- Zorg dat je voorspelbaar in iemands inbox beland, steeds op hetzelfde moment. Dit zorgt ervoor dat de ontvanger je meer als een expert zal zien.
- Het is belangrijk je e-mails regelmatig te versturen, maar niet te vaak. Een goede frequentie is bijvoorbeeld één keer per week of één keer per maand, afhankelijk van je doelgroep en het doel van je e-mails.
- Stuur e-mails om klanten te herinneren aan afspraken, evenementen of het verlopen van hun lidmaatschap.
- Vaak is een mooi opgemaakte e-mail minder effectief dan een e-mail die alleen tekst bevat. Inhoud boven vormgeving dus.
- Het is belangrijk om relevante en waardevolle inhoud te delen in je e-mails om de interesse van de ontvanger te behouden.
- Het is belangrijk om een pakkende onderwerpregel te gebruiken om ervoor te zorgen dat je e-Mails worden geopend.
- Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de inhoud van je e-mails waardevol en relevant is voor je doelgroep. Elke mail zou een cadeautje aan de ontvanger moeten zijn.
- Zorg dat je de lezers van je e-mails niet alleen inspireert maar ook in actie brengt.
- Het is belangrijk je lezers af en toe een waardevol aanbod te doen als je wilt dat ze klant worden. Maak het makkelijk en logisch.
De meeste ondernemers laten veel kansen liggen als het gaat om e-mailmarketing. Bovenstaande lijst helpt je e-mailmarketing slim in te zetten om je bedrijf te laten groeien en je klanten beter te helpen. Gebruik jij het ook alleen voor de opvolging van je weggever en misschien een nieuwsbrief, of staat het überhaupt nog op je to do list? Wil jij je e-mailmarketing nu eindelijk eens goed neerzetten? Dan is de workshop ’60 Minute e-Mailmarketing Magic’ die ik geef op 24 april om 14:00 uur voor jou!
Tijdens deze praktische workshop leer je hoe je e-mailmarketing inzet om je waarde te verhogen, relaties te versterken en je omzet en winst te verhogen. Heel concreet zodat jij het direct kan toepassen. De meeste ondernemers laten namelijk veel kansen liggen als het gaat om e-mailmarketing. Zonde, want met een kleine tijdinvestering maak je het jezelf blijvend een stuk gemakkelijker voor jezelf. Ga slimmer werken, niet harder met goede e-mailmarketing.