10 Dingen die je moet weten over SEO, ofwel gratis verkeer vanuit Google

Bovenaan staan bij Google en daardoor veel gratis verkeer naar je website. Dat is wat veel ondernemers willen als ze aan de slag gaan met SEO. Dat is het einddoel. In dit blog behandel ik 10 zaken die je moet weten van SEO voordat je hiermee aan de slag gaat.

1.      Gratis is niet altijd gratis

 

Voor je organische verkeer betaal je weliswaar niet per klik, maar het kost wel degelijk inzet om het verkeer te realiseren. Denk aan het (laten) uitvoeren van een zoekwoordonderzoek, schrijven van nieuwe content (bloggen), het optimaliseren van bestaande content, het opbouwen van een linkprofiel, het onderhouden en optimaliseren van de techniek, etc. SEO is dus verre van gratis, maar als je inzet effect heeft op de juiste zoekwoorden dan wordt je beloond met extra verkeer, en hoef je niet meer te betalen per bezoeker.

 

1.      SEO is een langetermijnstrategie

Het moet allemaal kloppen en Google (of een andere zoekmachine) moet dit ‘zien’ en erkennen. Dit proces kost tijd. Als jij vandaag een nieuwe pagina op je website zet met waardevolle content, dan moet deze door de zoekmachines worden ontdekt en het vertrouwen toegedicht krijgen dat de content ook waardevol is voor bezoekers. Pas als dat het geval is, zal je consistent vertoond worden in de zoekmachines.

2.      Wat nu werkt, kan morgen anders zijn

Het algoritme van de zoekmachines wordt constant geüpdatet. Soms zijn het kleine wijzigingen, soms grote updates die weken duren. Met name die laatste categorie kan het zoekmachinelandschap flink op zijn kop zetten. Zo is er in januari een spamlink-update van Google afgerond die voor veel ondernemers een grote impact heeft op de zichtbaarheid in februari. Zo kan je met een zoekwoord ineens van een positie 3 (eerste pagina) zijn verbannen naar de 5e pagina. Dat heeft vanzelfsprekend een enorme invloed op het verkeer dat je op dit zoekwoord ‘gratis’ kan binnenhalen.

3.      SEO vergt blijvende inzet

Eén van de zaken die zoekmachines meenemen in de beoordeling van jouw website is of de content actueel is. Als er bijna nooit aanpassingen zijn op jouw website, dan is de kans groot dat de zoekmachines concluderen dat je niet actueel bent. SEO vergt dus blijvende inzet. Denk hierbij aan kleine aanpassingen op de inhoud van je bestaande pagina’s.

Zo kun je inspelen op de actualiteiten, maar ook op veranderingen in het gedrag van je (potentiële) klanten. Als zakelijke dienstverlener hebben jouw klanten waarschijnlijk nu andere uitdagingen en behoeftes dan voor corona. Grote kans dat de teksten die jij drie jaar geleden hebt geschreven niet meer goed aansluiten bij de huidige situatie. Bloggen is ook een mooie kans om de content op je website steeds aan te vullen en actueel te houden. Dit is daarom een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie.

4.      Trucjes werken maar tijdelijk

Er zullen altijd cowboys zijn die je de hemel beloven met hun automatische, geteste en supersonische systemen. Vaak zijn deze systemen gebaseerd op trucjes die het algoritme proberen te misleiden. Als deze trucjes al werken, dan is dit geen duurzame strategie. Je loopt hiermee namelijk een groot risico. Niet alleen is het tijdelijke succes van de trucs kwetsbaar met een algoritme dat dagelijks ontwikkelt en slimmer wordt. Ook loop je het risico op een flinke penalty van Google.

Wanneer jij van de één op de andere dag onzichtbaar bent binnen de grootste zoekmachine in Nederland ziet je bedrijf er ineens heel anders uit. Je zal flink geld uit moeten gaan geven om nog enigszins je doelgroep te kunnen bereiken.

5.      Gebruikerservaring blijft belangrijk

Verlies jezelf niet in de regels en best practices van SEO die op dit moment voor de beste resultaten moeten zorgen. Het algoritme van Google verandert elke dag, met als doel om de ervaring van de gebruiker te verbeteren. Als jouw eerste focus ligt in het optimaliseren volgens de regeltjes, dan loop je als het ware achter het algoritme aan.

Leg je echter de focus op het creëren van een zo goed mogelijke ervaring voor jouw bezoekers, dan loop je voor het algoritme uit. Uiteindelijk zal dit op de lange termijn de beste resultaten geven. Niet alleen voor het verkeer uit zoekmachines maar ook voor het rendement van dit verkeer. De kans is namelijk veel groter dat iemand klant wordt wanneer de ervaring die ze met je bedrijf hebben ook goed is.

6.      Gebruiken jouw klanten dit zoekwoord?

SEO wordt vaak afgetrapt met een zoekwoordonderzoek. Hierbij wordt gekeken naar de zoekwoorden binnen jouw markt, hoe vaak hier op wordt gezocht en hoeveel concurrentie hier op zit. Vaak wordt dit onderzoek als basis genomen om onderwerpen voor blogartikelen te bedenken.

Het is van belang dat je je hierbij niet laat verblinden door de mogelijke stromen verkeer en echt goed kijkt naar de zoekwoorden. Zijn dit de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw dienstverlening? Veel bezoekers die op zoek zijn naar de voordelen van “werken in teamverband” leveren je niks op als je digitale werkplekken verkoopt. Als je teambuilding-trainingen verkoopt is dit wel een relevant onderwerp. Wees dus vooral kritisch.

7.      Veel volume op oriëntatie gericht

Op basis van het zoekwoordonderzoek wordt ook gekeken met welke zoekwoorden het gemakkelijkst veel verkeer kan worden gerealiseerd. Je begint bij voorkeur met zoekwoorden waar nog niet zoveel concurrentie op zit, zodat je, met bijvoorbeeld je blog, gemakkelijk een mooie positie kunt behalen.

Je kunt je misschien voorstellen dat het verkeer van verschillende zoekwoorden ook een verschillende waarde heeft. Als jij een camping hebt in Zeeland, dan kun je inzetten op de zoekwoorden: ‘camping zeeland’, ‘camping Nederland’ en ‘kampeervakantie’. Op die laatste zal het vaakst worden gezocht. Echter, de kans dat ze op jouw website een vakantie boeken is veel kleiner dan ten opzichte van het eerste zoekwoord.

8.      Advertenties drukken de ‘gratis’ resultaten omlaag

Wil jij als Zeeuwse camping inzetten op het zoekwoord ‘camping Zeeland’, houdt er dan ook rekening mee dat dit een zoekwoord is dat ook vaak betaald ingezet zal worden. Dat betekent dat de gratis resultaten in de zoekmachines een stuk naar beneden gedrukt worden door de advertenties die bovenaan worden getoond.

Wanneer je alleen diensten verkoopt zijn dit vaak 3 tot 4 tekstadvertenties. Deze zorgen er voor dat gebruikers moeten scrollen om de gratis resultaten te zien, zeker op mobiel. Hoe verder gebruikers naar beneden moeten scrollen, des te kleiner de kans dat ze nog klikken op jouw resultaat. Verkoop je wellicht ook een product (digitaal of fysiek) dan komen er niet alleen tekstadvertenties, maar ook shopping advertenties bovenaan de zoekmachine resultatenpagina te staan. Dat betekent dat de gratis resultaten bijna onzichtbaar zijn.

9.      SEO als hefboom voor je advertenties

Ondanks de nodige haken en ogen is SEO wat ons betreft een onmisbaar onderdeel van een lange termijn marketingstrategie. Het zorgt namelijk voor een duurzame stroom bezoekers, naast eventuele campagnes waarbij je voor elke unieke bezoeker moet betalen. Winstgevend groeien is alleen mogelijk als er een gezonde verdeling is tussen betaald en gratis verkeer.

Daarbij zal een goede SEO-strategie je betaalde campagnes versterken. Zo betaal je minder om verkeer naar een goed geoptimaliseerde pagina te sturen. Zoekmachines belonen je namelijk voor de goede ervaring die je biedt. Wanneer je tegelijk zichtbaar bent met advertenties en gratis resultaten neem je ook meer ruimte in op de zoekresultaten pagina, dit zorgt ook voor meer verkeer.

Als je nog niet met SEO bent begonnen, dan is het zeker een goed idee om hier zo snel mogelijk mee te starten. Hierbij is het goed om de volgende zaken in het voorhoofd te houden:

1.       Gratis is niet altijd gratis

2.       SEO is een langetermijnstrategie

3.       Wat nu werkt, kan morgen anders zijn

4.       SEO vergt blijvende inzet

5.       Trucjes werken maar tijdelijk

6.       Gebruikerservaring blijft belangrijk

7.       Gebruiken jouw klanten dit zoekwoord?

8.       Veel volume op oriëntatie gericht

9.       Advertenties drukken de ‘gratis’ resultaten omlaag

10.   SEO als hefboom voor je advertenties

Veel ondernemers schrijven en plaatsen wel blogartikelen, maar hebben hiervoor nog geen goed doordachte strategie en zijn hier onregelmatig in. Hierdoor halen ze vaak heel weinig uit hun blogs. Wil jij graag meer bezoekers en klanten via je blogs? Begin met een zoekwoordonderzoek en stel een content-kalender op. Heb je hier handvaten voor nodig, of wil je vrijblijvend advies? Neem dan contact op met Thomas.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.