Waarom is januari de beste maand om te beginnen met adverteren?

Vaak wordt geroepen dat januari de beste maand is om te starten met adverteren. Is dit wel zo? Zo ja, waarom dan? In deze blog deel ik de belangrijkste zaken die je moet weten over adverteren in januari.

Is adverteren in januari daadwerkelijk goedkoper?

Goedkoper adverteren in januari geldt eigenlijk alleen voor de push kanalen. Dit zijn bijvoorbeeld Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Display, Youtube, etc. Op deze kanalen target jij actief je advertenties op een bepaalde doelgroep die zelf geen actieve zoekvraag heeft ingediend. Bijvoorbeeld een doelgroep die van hippe kleding houdt, graag nieuwe technologische gadgets uitprobeert en vegetarisch eet. Echter, veel andere bedrijven willen deze mensen ook bereiken op hetzelfde moment. Deze doelgroep heeft immers ook een zorgverzekering nodig, koopt cadeautjes voor familie en doet boodschappen bij supermarkten.

Zoals in een eerder blog besproken is het inherent aan deze manier van targetten dat je veel concurrentie hebt van veelal niet-concurrenten. Immers, de vegetarische maaltijdbezorger concurreert met de zorgaanbieder op hetzelfde moment. Dit is heel anders dan op Google waar mensen een actieve zoekvraag hebben en waar jij specifiek target op mensen die op zoek zijn naar jouw diensten. Daar concurreer je dan alleen met je concurrenten.

Traditioneel gezien zien we hierdoor binnen push kanalen de concurrentie in november en december enorm toenemen. Immers: zorgverzekeraars, retailers (gift season), supermarkten en reisbureaus (in december worden de meeste zomervakanties geboekt) gaan allemaal all-out. In januari speelt dit opeens niet meer en zakt de concurrentie een heel eind terug. Dat zorgt ervoor dat de prijzen voor adverteren op een push-kanaal in januari vaak op het laagste niveau van het jaar liggen.

Hoe zit het met adverteren in zoekmachines?

Adverteren binnen zoekmachines is niet persé veel goedkoper in januari, zoals we wel zien binnen bijvoorbeeld social media. Wel zien we ook hier binnen de meeste branches toch een kleine afname van de kosten. Veelal heeft dit te maken met het feit dat er in veel branches minder actief gezocht wordt door potentiële klanten.

Iedereen heeft immers net de drukke (en dure) feestdagen achter de rug. Je bent nog volop je nieuwe gadgets aan het ontdekken en dus niet echt op zoek naar nieuwe spullen. Binnen de dienstverlening geldt dat veel bedrijven nog volop bezig zijn met het bepalen van de strategie van het komende jaar. Bedrijven zijn hier dus vaak meer naar binnen gericht en minder actief naar buiten gericht.

Je kunt jouw campagne-inzet hierop afstemmen door vooral te richten op het optimaliseren van je zoekmachinecampagnes in deze periode. Juist omdat bedrijven minder actief op zoek zijn naar dienstverlening buiten hun eigen bedrijf, is het een mooie kans om in deze periode jouw doelgroep actief te bereiken via push-marketing. Denk hierbij niet alleen aan (betaalde) campagnes. Emailmarketing is hierin een hele mooie kans die door veel ondernemers over het hoofd wordt gezien.

Welke branches kunnen nog extra profiteren van adverteren in januari?

Voor een aantal branches zijn er volop kansen om het jaar winstgevend te starten met de juiste campagnes. Ik haal er een paar voorbeelden uit:

  1. Januari is een piekmoment als het gaat om beweging op de arbeidsmarkt. Ben jij op zoek naar nieuw personeel, grijp dan in januari je kans! Al die werknemers die tijdens het kerstdiner tot de conclusie kwamen dat ze depressief worden als ze moeten vertellen over hun baan, die staan nu open voor een nieuwe uitdaging. Je kunt hiervoor zowel push als pull marketing perfect inzetten.
  2. (B2B) Dienstverleners. December is de maand van de spullen, januari de maand van de diensten. Na al die overdaad in eten en spullen van de feestdagen hebben veel mensen behoefte om zaken ‘anders’ aan te pakken. Ze willen fitter (of dunner) worden, minder stress voelen, meer plezier in het leven beleven, nieuwe dingen leren, professionaliseren etc. Heb jij een dienst die aansluit op deze verlangens, dan is januari jouw maand!

place to be is voor de meeste branches in januari social media, ofwel: Facebook, Instagram, LinkedIn bijvoorbeeld.

Wil jij starten met adverteren op social media?

Wil jij nu eindelijk eens starten met adverteren op social media, of blijf je ook komend jaar hopen dat je genoeg effect bereikt met het ‘gratis’ posten op social media? Als je blijft doen wat je deed, dan zul je krijgen wat je kreeg. Ben jij klaar om iets anders te proberen? Dan nodig ik je uit om gebruik te maken van ons januari-aanbod voor social media adverteren.

Wat je krijgt:

 

  • Dagelijks beheer van advertenties met een totaalbudget van maximaal €500 p.m. Wij nemen het beheer van je campagnes helemaal uit handen, dat betekent dagelijkse checks, analyses, optimalisaties en nieuwe campagne-opzet als dat nodig is.

  • Wisseling van campagne content (beeld en tekst) en eventuele ondersteuning voor het maken van de content (denk aan gifjes) met bestaande fotografie.

  • Maandelijkse update van resultaten. Zo blijf je op de hoogte van jouw campagne(s).

  • Periodieke marktupdate over belangrijke wijzigingen van Meta (Facebook en Instagram) en LinkedIn, impact van periodes zoals feestdagen, trends in de markt en hoe hier mee om te gaan. Zo blijf je op de hoogte van alles wat impact kan hebben op jouw campagnes en eventueel nieuw ontdekte best practices die we kunnen gaan inzetten.
  • Tips en tricks over het organische (gratis) gebruik van social media, zodat je ook die inzet naar een hoger niveau kan tillen.

Dit alles voor een actieprijs van slechts €350,- excl. BTW per maand. (Let op: je hebt bij ons altijd je eigen advertentieaccount, deze en alle opgebouwde data blijven jouw eigendom)

Wil jij meer weten? Maak dan een afspraak met mij.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.