Stop met het jagen op nieuwe leads
De grootste fout die ondernemers maken is het focussen op leads krijgen. Focussen op het krijgen van leads is de snelste weg naar een lege portemonnee en een volle agenda. Het is namelijk relatief duur om steeds nieuwe mensen te bereiken en deze over te halen om hun gegevens bij je achter te laten. Die kosten zitten ‘m niet alleen in geld voor bijvoorbeeld advertenties, maar ook in jouw tijd om steeds weer nieuwe (gratis) content te maken en aanwezig te zijn op bijvoorbeeld social media.
Veel ondernemers laten echter goud liggen als het gaat om bestaande leads. Vaak wordt er kort nadat iemand zijn gegevens achterlaat geïnvesteerd in de relatie en een poging tot verkoop gedaan. Voor de meeste mensen die hun gegevens bij je achterlaten is dit te vroeg om een aankoop bij je te doen. De meeste van deze potentiële klanten horen als ze niet direct een aankoop doen zelden tot nooit meer van de ondernemers. En dat terwijl de problemen die ze hebben nog helemaal niet zijn opgelost.
Ondernemers nemen namelijk onterecht aan dat als iemand niet (bijna) direct koopt, dat dit ook niet meer gaat gebeuren. Het gevolg is dat ze ook geen nieuw aanbod doen. En zonder aanbod is dat ook precies wat er gebeurd, mensen kopen niet. Er valt immers nergens ‘ja’ tegen te zeggen.
Er zijn verschillende redenen waarom iemand niet direct ‘ja’ zegt tegen je aanbod. De belangrijkste redenen zijn:
- Het is nog te vroeg. Ze hebben nog niet het vertrouwen in je dat nodig is voor deze commitment.
- Ze zijn er nog niet aan toe. Het aanbod is aantrekkelijk, maar om wat voor een reden dan ook past het nu gewoon even niet.
- Het aanbod is niet precies wat ze nodig hebben. Ze hebben wel interesse in jouw hulp, maar het aanbod dat je deed past net niet op dit moment.
- Ze zijn er gewoon nog niet aan toegekomen iets te doen met jouw aanbod. Mensen komen zelden direct in actie. Ze hebben herinnering en aansporing nodig.
Zoals je leest, hebben de belangrijkste redenen om niet te kopen helemaal niks te maken met dat ze niet door jouw geholpen willen worden. Wanneer je er als ondernemer vanuit gaat dat mensen jouw hulp niet willen, loop je dus mogelijk heel veel business mis.
Toch is dit wat veel ondernemers (onbewust) doen. Ze gaan er vanuit dat mensen die niet direct op hun aanbod reageren, geen interesse hebben. Ze vergeten deze mensen en gaan zich focussen op het krijgen van nieuwe leads. Dan begint het hele proces weer van voren. Ook deze mensen reageren niet direct op het eerste aanbod en worden vervolgens zonder hulp te ontvangen weer door de ondernemer vergeten. Je kunt het vergelijken met een boer die telkens maar blijft zaaien, al vroeg wat jonge onvolgroeide gewassen oogst en vervolgens de rest van de oogst later in het jaar laat wegrotten.
Het begint je waarschijnlijk langzaam te dagen dat je toch iets meer aandacht moet geven aan mensen die hun gegevens al bij je hebben achter gelaten. Je weet alleen waarschijnlijk nog niet hoe je dit slim aanpakt, anders had je het immers al lang gedaan. Ik heb goed nieuws voor je: er is een heel eenvoudige manier om deze groep mensen te blijven bereiken op een manier die je veel minder tijd en geld kost dan het aantrekken van nieuwe leads: slim ingerichte e-mailmarketing.
e-Mailmarketing is de snelste manier om jouw inkomen te vergroten zonder grote investeringen in geld of tijd, omdat het de gemakkelijkste, goedkoopste en meest geautomatiseerde vorm van marketing is. Met andere woorden wil je zoveel mogelijk resultaat zien voor jouw investering (in geld en tijd!), dan is e-mailmarketing de beste keus. Het geeft onze klanten niet voor niks altijd het hoogste rendement van alle marketing inzet die ze doen. Zonder uitzondering.
Mits goed ingezet werkt het namelijk voor iedereen. Of je nou 5 of 5000 mensen op je mailinglijst hebt. iedereen kan profiteren. Mijn allereerste mailing ging maar naar 6 contacten. Het resultaat was €959 omzet uit 1 mailserie van slechts 3 mails!
Wil jij weten hoe je snel en eenvoudig e-mailmarketing inzet om meer klanten, omzet en winst te realiseren zonder dat je nieuwe leads nodig hebt? Download dan onze e-mailmarketing groeiversneller one-pager. Ik geef je drie simpele manieren om e-mailmarketing in te gaan zetten om je inkomen te vergroten zonder dat je eerst veel nieuwe leads op je lijst nodig hebt.