Soms kost Online marketing meer dan het oplevert

Mijn online marketing kost me meer dan het oplevert. Het werkt niet voor mij.” Als je deze uitspraak herkent is dit blog voor jou geschreven: wanneer je niet zeker bent of jouw website je online marketing wel versterkt. Wanneer je (bang bent dat) je online marketing je meer geld kost dan het oplevert. Wanneer je je afvraagt hoeveel je moet investeren voor je daadwerkelijk kunt gaan oogsten.

Veel ondernemers worstelen met het winstgevend krijgen van hun online marketing. Vaak zijn er al verschillende experts die het hebben geprobeerd, allemaal met hetzelfde resultaat. Dat jouw online marketing meer kost dan het oplevert heeft drie belangrijke redenen. Als je deze redenen weet en de oplossingen die ik aandraag toepast kun je voorkomen dat je nog langer meer investeert in je marketing dan dat het opbrengt. Je kunt dan eindelijk genieten van een doorlopende stroom aan nieuwe klanten waarmee niet alleen je werkzaamheden maar ook je winst groeit. 

Je website is niet winstgevend

Een winstgevende website is absoluut noodzakelijk voordat je met online marketing begint. Waarom? Omdat jouw website het middelpunt is van jouw online aanwezigheid en het belangrijkste instrument om jouw doelgroep aan te spreken en te overtuigen. Een winstgevende website zorgt ervoor dat bezoekers direct zien wat je te bieden hebt en gemotiveerd raken om actie te ondernemen.

Een winstgevende website heeft verschillende voordelen. Allereerst trekt het gerichte bezoekers aan die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Dit betekent dat de mensen die jouw website bezoeken al een bepaalde interesse hebben in wat je te bieden hebt. Met een winstgevende website kun je deze bezoekers omzetten in waardevolle leads en uiteindelijk in betalende klanten. Het stelt je in staat om jouw doelgroep op een effectieve manier te bereiken en hen te overtuigen van jouw toegevoegde waarde.

Marketeer is gericht op meer verkeer

Veel marketeers zijn opgeleid zich te richten op meer verkeer naar de website. Dat is ook niet zo gek, want het is ook waar de meeste ondernemers als eerste om zullen vragen. Je hoort het jezelf waarschijnlijk ook nog zeggen: “ik wil graag meer bezoekers op zijn website”.

Als je geluk hebt, dan is er een marketeer die het voornamelijk heeft over meer van het juiste verkeer. Ofwel: mensen die vallen binnen je doelgroep. Dat is al een stap voorwaarts, maar het is nog steeds niet dé oplossing voor winstgevende online marketing. Het zijn namelijk nog steeds alleen bezoekers. Bezoekers op de website laten de kachel niet branden voor de meeste ondernemers. Je hebt meer klanten nodig, niet persé meer bezoekers.

Onder welke voorwaarde

Waar het ingewikkeld wordt is dat je niet zomaar meer klanten nodig hebt, maar meer klanten tegen de juiste voorwaarde. Dit is waar de marketeer vastloopt zonder jouw input. Hoe goed de marketeer ook is, ze weten niet precies hoe jouw bedrijf werkt. Ze missen inzicht in de cruciale factoren die nodig zijn om de juiste voorwaarden voor nieuwe klanten te bepalen. Want wat je daadwerkelijk wil is meer klanten tegen de juiste kosten.

Bijvoorbeeld kosten die lager zijn dan de variabele kosten voor het bedienen van deze klant. Stel je bent kapper en verkoopt een knipbeurt. Na aftrek van je kosten (loonkosten, materialen, huur, elektra, gereedschap afschrijving, etc.) blijft er nog €7 per knipbeurt over. Als je met campagnes nieuwe klanten werft voor een knipbeurt waarbij je €10 per nieuwe afspraak betaald, dan heeft het weinig zin. Je maakt dan €3 verlies op elke nieuwe afspraak. Kost een nieuwe afspraak €7 dan nog heeft het niet zoveel zin, je hebt immers extra werk maar geen extra winst. Stel dat een nieuwe afspraak €1 kost, dan wordt het een stuk interessanter.

Met andere woorden: het is heel belangrijk dat je campagnes gefocust zijn op meer klanten tegen de juiste voorwaarde. Nu is die voorwaarde niet altijd directe winst zoals in het voorbeeld hierboven. Je kunt je voorstellen dat iemand zijn haren een aantal keren per jaar knipt. Je kunt er dus voor kiezen niet direct op de eerste afspraak winst te gaan maken, als je weet dat mensen gemiddeld nog 5 keer terugkomen in de 12 maanden na de eerste afspraak.

Bepaal je voorwaarde voor nieuwe klanten

Dit is een keuze die je moet maken. Het liefst voordat je geld gaat uitgeven aan online marketing. Geef je al geld uit, dan is de beste tijd om deze keuze te maken vandaag. Vervolgens is het van belang dit expliciet te bespreken met je marketeer. Om je hierbij te helpen hebben wij een aantal cruciale vragen opgesteld die helder maken onder welke voorwaarde je nieuwe klanten wilt aantrekken.

Wanneer je deze vragen beantwoord wordt namelijk direct duidelijk wat de juiste voorwaarden zijn. Als je je marketing al uitbesteed, kun je dit gebruiken om het gesprek met je marketeer aan te gaan. Je kunt vanzelfsprekend ook bij ons terecht. Wij helpen je graag bij het bepalen van de juiste randvoorwaarden voor nieuwe klanten die jouw meer winst opleveren. Download de cruciale vragen voor winstgevende marketing direct via onderstaande knop.

Begin met de basis: je website

Een winstgevende website is van cruciaal belang voor een succesvolle online marketingstrategie. Het trekt gerichte bezoekers aan, converteert ze naar waardevolle leads en biedt een positieve gebruikerservaring. Zorg ervoor dat jouw website geoptimaliseerd is voordat je begint met online marketingactiviteiten. Op die manier vergroot je de kans op succes en maximaliseer je het rendement op jouw marketinginvesteringen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.