Help! Een concurrent adverteert op mijn bedrijfsnaam.

Lopen je advertenties net lekker, zie je ineens de prijzen van je merknaamcampagne enorm omhoogschieten. Wat blijkt: er is een concurrent die meebiedt wanneer mensen op jouw merknaam zoeken. Heel vervelend natuurlijk. Niet alleen wil je zelf bovenaan staan op jouw merknaam, maar je wil hier het liefst niet de hoofdprijs voor betalen. Naast dat het natuurlijk niet zo chique is vraag jij je ook af: mag dit eigenlijk wel?

Mag een concurrent op mijn bedrijfsnaam adverteren?

Google heeft regels over het meebieden op elkaars merknaam. Zo mag niet iedereen zomaar een geregistreerd handelsmerk in zijn advertentietekst plaatsen. Meebieden wanneer iemand zoekt op dit handelsmerk, dat mag wel. Kijk dus altijd even goed of jouw concurrent ook jouw naam in zijn advertentietekst zet. Dit kun je namelijk voorkomen. Ik leg je later in het blogartikel uit hoe je dat doet. Gebruikt jouw concurrent niet jouw naam in zijn advertentietekst, maar biedt hij gewoon mee op jouw merknaam, dan is dat toegestaan.

Wat is het effect van een concurrent die op mijn naam adverteert?

Wanneer een concurrent gaat meebieden op jouw merknaam, dan zul je daar in je eigen campagnes effect van zien. Het meest opvallende is de stijgende prijs die jij betaalt per klik. Google werkt namelijk met een veilingmodel, dus als er meer biedingen worden gedaan op jouw merknaam wordt de prijs automatisch hoger. Voor een merknaamcampagne zonder concurrentie zullen de kosten per klik beetje uiteenlopen van 4 tot 12 cent. Is er concurrentie, dan zie je dat dit al snel kan vertienvoudigen. Enorm zonde voor een campagne die normaliter fungeert als cashcow.

Ook kan het zo zijn dat je het doorklikpercentage ziet dalen op deze merknaamcampagne. Dit kan gebeuren als je concurrent ook nog eens boven jou op de resultatenpagina van Google verschijnt. Bezoekers van Google hebben namelijk de neiging gewoon op het eerste resultaat te klikken. Het doorklikpercentage op het eerste resultaat is daardoor altijd het hoogst. Voor het tweede resultaat op de resultatenpagina van Google is het doorklik percentage al een stuk lager. Word jij verdreven van die eerste positie? Dan zie je dat het snelst doordat jouw doorklikpercentage daalt. Dit zorgt er weer voor dat je minder verkeer naar je website krijgt. En dus ook minder leads.

Wanneer een concurrent dus gaat meebieden op jouw merknaam, zul je zien dat je minder bezoekers krijgt en hier meer voor gaat betalen. Elke nieuwe lead uit je merknaamcampagne wordt hierdoor ook duurder. Het is dus de moeite waard om deze situatie zo snel mogelijk op te lossen!

WELKE STAPPEN KAN IK ONDERNEMEN OM HET ADVERTEREN VAN DERDEN OP MIJN MERKNAAM TE STOPPEN?

Er zijn een aantal dingen die je kan doen om het adverteren op jouw merknaam door concurrenten te beperken en in sommige gevallen zelfs helemaal te voorkomen.

1.      BESCHERMEN VAN JE MERKNAAM EN OVERTREDING MELDEN.

De eerste stap is het beschermen van je eigen merknaam. Dit doe je door jouw merknaam als handelsmerk te registreren bij Google. Dit zorgt ervoor dat concurrenten jouw merknaam niet meer in hun advertentieteksten mogen gebruiken. De advertenties van de concurrenten die jouw merknaam bevatten zouden in principe automatisch afgekeurd moeten worden. In de praktijk zien we dat het toch nog niet altijd automatisch gebeurt. Wanneer jij een advertentie van de concurrent ziet met jouw merknaam erin kun je deze eenvoudig bij Google melden. Na jouw melding wordt de advertentie alsnog afgekeurd. Melden kan via dit formulier.

2.      GENTLEMEN’S AGREEMENT

Het komt ook vaak voor dat concurrenten wel meebieden op jouw merknaam, maar deze niet in hun advertentietekst gebruiken. Dit is binnen de regels van Google. Toch is er een manier om dit te voorkomen. De gentlemen’s agreement. Dit houdt in dat je contact opneemt met de betreffende concurrent en een afspraak maakt om dit niet bij elkaar te doen. Het is mijn ervaring dat in 80% van de gevallen zo’n afspraak direct te maken is met een concurrent. Vaak gebeurt het meebieden op jouw merknaam namelijk niet eens expres.

Google weet namelijk ook dat jullie hetzelfde aanbieden en kan ervoor zorgen dat jouw concurrent zichtbaar is wanneer mensen zoeken op jouw merknaam. Het is dan voldoende om de merknaam in elkaars campagnes uit te sluiten. Je kunt een gentlemen’s agreement bereiken door de concurrent te bellen of te mailen. Ik heb hiervoor een standaard mail en belscript. Als je hieronder een berichtje achterlaat krijg je deze van mij gratis opgestuurd.

3.      TIJDELIJK BIEDEN OP DE CONCURRENT

In ongeveer 20% van de gevallen is de concurrent niet (direct) bereid om een gentlemen’s agreement met je te sluiten, of geven ze niet thuis. Alleen in die situaties raad ik je aan om (tijdelijk!) mee te bieden op de merknaam van de concurrent. Door actief mee te gaan bieden op de merknaam van je concurrent zal je concurrent zelf de pijn gaan voelen van een steeds duurder wordende merkcampagne. Vaak is dit al voldoende om toch tot een afspraak te komen. Je kunt het proces versnellen door even een screenshot te sturen naar jouw concurrent waarbij jij boven de concurrent op de resultatenpagina van Google verschijnt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.