Bloggen voor Business

De meeste ondernemers publiceren regelmatig nieuwe blogartikelen. Het idee is dat hun blog de business ondersteund, maar vaak levert een blog ze niks op. Vaak schrijven ze over wat ze zelf belangrijk vinden. Of ze schrijven over onderwerpen die naar voren zijn gekomen in een zoekwoordonderzoek. Het is beter te schrijven over wat je klanten belangrijk vinden. Op die manier leveren jouw blogartikelen jou wel klanten op.

Een goed blogartikel levert je 4 zaken op

Een goed blogartikel is een blogartikel dat jouw klanten oplevert. Nu worden de meeste klanten niet direct klant na het lezen van een blogartikel. Je blogs hebben dus ook een andere functie. In totaal wil je dat je blogartikel 4 dingen voor jou realiseert. Je blog moet verkeer, vertrouwen, verbinding en verkopen voor jou realiseren.

1. Je blog moet verkeer realiseren

Verkeer is een belangrijk doel van elk blogartikel. Verkeer naar jouw blogartikelen, maar ook verkeer vanuit je blog naar de rest van je website. Vaak worden onderwerpen van blogartikelen bepaald op basis van een zoekwoordonderzoek. Hoewel een zoekwoordonderzoek erg waardevol is, is dit geen heilige graal. Het gaat er namelijk vooral om dat de zoekwoorden die worden geselecteerd ook worden gebruikt door jouw (potentiële) klanten. Tenminste, als je vooral verkeer nastreeft van potentiële klanten.

Vaak schrijven ondernemers over zaken die zij én hun vakgenoten zeer belangrijk vinden. Deze blogartikelen staan vaak vol met jargon. Ze vormen mooie naslagwerken voor mensen die werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied. Echter zijn deze artikelen tegelijkertijd moeilijk te verteren voor potentiële klanten. Het resultaat is wellicht een mooie stroom aan verkeer, maar niet het verkeer waar je naar op zoek was. Jouw concullega’s maak je blij met deze nieuwe kennis, maar die zullen waarschijnlijk geen klant bij jou worden. Zorg er dus voor dat je schrijft over de onderwerpen die jouw klanten interesseren wanneer je vooral verkeer wil aantrekken dat lijkt op jouw klanten.

2. Je blog moet vertrouwen realiseren

Vertrouwen is nodig om te kunnen verkopen. Jouw blogartikelen zijn een uitgelezen kans om aan dit vertrouwen te werken. Door kennis te delen die jouw klanten nodig hebben en kunnen begrijpen werk je aan dit vertrouwen.

Het helpt bijvoorbeeld enorm om jezelf als expert neer te zetten. Dit doe je door waardevolle content te delen, maar ook door betrouwbaar aanwezig te zijn. Zorg bijvoorbeeld dat je jouw blogartikel elke week of elke maand op hetzelfde tijdstip en dezelfde dag publiceert en je contacten hiervan op de hoogte stelt.

3. Je blog moet zorgen voor verbinding tussen jou en je potentiële klant

Je hebt pas een gesprek als er twee partijen actief deelnemen. Delen van waardevolle kennis is waardevol, maar het is geen gesprek. Je kunt potentiële klanten aan je binden door te zorgen dat er een gesprek op gang komt: tweerichtingsverkeer.

Een heel gemakkelijke manier om dit te realiseren is via de reactiemogelijkheid op je blog. Zorg dat iedereen die je blogartikel bezoekt een reactie kan achterlaten. Je kunt bezoekers zelfs specifieke vragen stellen die ze kunnen beantwoorden. Zorg dat het gesprek op gang komt. Stel je bezoekers vragen. Eventueel kun je iets aanbieden in ruil voor het beantwoorden van jouw vragen.

4. Je blog moet verkopen

Een blog die jou geen business oplevert, is een waardeloze blog. Begrijp me niet verkeerd. Een blog leidt meestal niet direct tot een verkoop, maar moet daar wel aan bijdragen. Een verkoop hoeft overigens niet altijd een betaalde dienst te zijn. Je kunt ook prima een gratis kennismaking verkopen of een andere actie die jou waarde oplevert.

Je moet het echter wel doen. Zonder verkoop, geen nieuwe klanten. Het klinkt heel eenvoudig, toch laten veel ondernemers waardevolle verkoopmomenten voorbij gaan zonder een verkooppoging te doen. Maak er dus vanaf nu een gewoonte van om in je blog iets te verkopen.

Nu is het jouw beurt

Ook mijn blog is bedoeld om jouw belangrijkste vragen te beantwoorden en dus waarde te geven. Die vragen bedenk ik niet zelf, maar krijg ik van mijn klanten. Als het waardevol is voor mijn bestaande klanten, dan is het waarschijnlijk ook waardevol voor mijn toekomstige klanten. Op die manier beantwoord ik graag de belangrijkste marketingvraagstukken van mijn klanten.

Heb jij ook vragen over jouw online marketing? Ik vind het altijd fijn om te horen waar je graag meer informatie over zou willen ontvangen. Als je hieronder jouw vragen deelt, krijg je mijn blogtemplates voor 4 type blogs helemaal gratis. Daarmee schrijf je heel snel en efficiënt fantastische blogartikelen voor jouw (potentiële) klanten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.