6 tips voor het vermijden van de spambox

E-mailmarketing krijgt niet genoeg krediet. Vaak komen onze klanten er ‘gewoonweg’ niet aan toe. Dat impliceert dat e-mailmarketing laag op het prioriteitenlijstje staat qua marketing-inzet. En dat is doodzonde, want de effectiviteit van e-mailmarketing mag niet onderschat worden.

Zo heeft e-mailmarketing een relatief hoge “return on investment” (ROI) en een goede meetbaarheid. Ook is het een heel goedkope manier van push-marketing, bij een zeer relevante doelgroep. Zeker voor B2B’ers is het zeer succesvol. Daarom gebruikt ook 87% van de grote B2B zakenpartners e-mailmarketing. Wanneer het op de juiste manier wordt ingezet is het de beste manier om nieuwe klanten aan te trekken.

Kleine tijdsinvestering voor langdurig resultaat

Jij kunt dat ook! Met bekende e-mailsoftware zoals MailChimp, Laposta, Active Campaign, SharpSpring of Hubspot kun je immers gemakkelijk jouw e-mails versturen naar al je contacten. En waarom zou je dat nalaten? Het vergt namelijk slechts een éénmalige tijdsinvestering, waarna je een lange periode kunt oogsten. Het proces is namelijk volledig te automatiseren waardoor je er daarna geen omkijken meer naar hebt. En je bereikt mensen die al hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn. M.a.w.: laaghangend fruit plukken.

Het werkt echter alleen als je niet in de spambox beland. Ik geef je 6 tips om de spambox te vermijden.

1. Kies de juiste onderwerpregel

Wanneer je jouw e-mailmarketing opzet en dus je mailserie ontwerpt is een belangrijk onderdeel daarvan een geschikte onderwerpregel opstellen. Daarin dien je persoonlijk en prikkelend te zijn. Echter, veel e-mail serviceproviders zijn zo ingesteld dat bepaalde woordcombinaties in de onderwerpregel automatisch in de spambox terecht komen. Dus wanneer jij een aantrekkelijke tekst opstelt, vermijdt dan woordcombinaties in je onderwerpregel te onrealistisch zijn, zoals: “Speciaal en uniek aanbod alleen voor jou”. “Een risicovrije investering”. “Gratis geld verdienen”.

2. De juiste verhouding van afbeelding versus tekst

Spamfilters kijken naar de verhouding tussen afbeeldingen en tekst van jouw e-mails. Daarin gaat de voorkeur uit naar een 50/50 verdeling. Dus de helft tekst en de helft afbeelding. Probeer daarom niet de allermooiste e-mail ooit te maken en dus de e-mail als afbeelding op te maken en die afbeelding vervolgens te versturen. De spamfilter heeft namelijk niet door dat de tekst in jouw afbeelding staat. Het gevolg: 100% afbeelding wordt beoordeeld als spam. En dat is zonde. Want zo leidt al jouw harde werk en perfectionisme tot niks.

Ook weten wij uit ervaring dat de best presterende mails onopgemaakte mails zijn. Vermijd de ‘nieuwsbrief-uitstraling’ en ga voor een onopgemaakte mail. Ziet het eruit alsof je het zo vanuit je eigen mailbox hebt getikt en verstuurd? Perfect.

3. Vermeld een fysiek adres onderaan je mail

De Amerikaanse CAN-SPAM-act staat voor Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act. Dit is een wet waarin de standaarden voor commerciële e-mail zijn vastgelegd. Bijna alle spamfilters houden rekening met de standaarden die zijn vastgelegd in de CAN-SPAM-act. Dit betekent dat ook jij hier in Nederland rekening mee moet houden bij het opstellen van jouw mailserie.

Eén van die standaarden eist dat iedere commercieel verzonden e-mail het fysieke adres van de afzender bevat. Zo niet dan, big surprise, beland je in de spam-folder. Zorg bovendien dat het adres ook daadwerkelijk klopt, want de filter is slimmer dan je denkt!

4. Zorg voor toestemming

Soms moet je ondeugend zijn, aan de slag gaan en pas later toestemming vragen. Dit gaat echter totaal niet op voor het versturen van jouw mailserie. Iemand moet namelijk eerst aangeven dat diegene openstaat voor jouw mails, voordat je deze begint te versturen. Dat klinkt basaal, maar het gaat helaas nog regelmatig fout.

Heeft iemand geen toestemming gegeven? Voel je dan ook niet vrij om te mailen! Geen toestemming betekent een enkeltje naar hun spam-folder. Zorg ervoor dat de ontvangers van je mail zich bij elke mail kunnen uitschrijven. Dit is onder de AVG inmiddels verplicht en wordt door de meeste mailingproviders al automatisch geregeld.

5. Houd je lijsten schoon

Spamfilters nemen de openingsratio’s van jouw mails mee in hun beoordeling. Door contacten die al maanden jouw mails niet hebben geopend te verwijderen gaat die ratio weer netjes omhoog! Daarom is het belangrijk om je lijsten schoon te houden.

Je kunt natuurlijk een laatste poging wagen bij inactieve contacten, maar verwijder ze uiteindelijk wel uit je lijst. Zo zorg je ervoor dat jouw beoordeling op niveau blijft bij spamfilters.

6. Vermijd de spambox: de unsubscribe-link

Het klinkt als een open deur, maar geef ontvangers van jouw mailserie altijd mogelijkheid om zich uit te schrijven. Door deze mogelijkheid voorkom je dat je in de spambox wordt geplaatst. Want Wanneer jouw mails regelmatig in spam-folders terechtkomen of, erger nog, je IP-adres erom bekendstaat dat er regelmatig spam vandaan wordt verstuurd, heeft dit een negatieve invloed op je reputatie.

Het gevolg is dat je een strafblad krijgt. ISP’s, ofwel Internet Service Providers, stellen namelijk zwarte lijsten op waarop je terecht kunt komen. Hier kom je vervolgens ontzettend lastig vanaf. Je zult er altijd op worden beoordeeld, ook als je hebt bijgeleerd en je mailserie hebt geprofessionaliseerd. Wees je dus bewust van de risico’s die je neemt wanneer je geen rekening houdt met de spamfilters van je ontvangers.

Laat je niet afschrikken door de spamfilters, ISP’s en spam-traps. E-mailmarketing blijft een krachtig middel om mensen aan je te binden en je ROI te verhogen. Maar maak er dus gebruik van op de juiste manier. Stel je mailserie op met krachtige teksten en één overtuigende Call To Action (CTA). Wil jij meer weten over het optimaliseren e-mailmarketing? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.