Meest gehate conversie booster

Elke ondernemer wil graag het conversieratio optimaliseren. Vaak wordt er zelfs veel tijd geïnvesteerd in conversieoptimalisatie. Toch wordt er in 80% van de gevallen een zeer eenvoudige conversiebooster genegeerd. Dat is best gek toch?

Conversieoptimalisatie

Er is namelijk een enorm simpele manier om je conversieratio te verhogen. Deze ‘truc’ wordt door alle grote e-commerce partijen wereldwijd gebruikt. Toch stuit ik vaak op weerstand wanneer ik deze kleine, maar effectieve aanpassing voorstel aan één van mijn klanten. Het is namelijk geen visueel aantrekkelijke aanpassing. Of juist wel… We hebben het namelijk over het aanpassen van de kleur van de conversieknop.

Een simpele aanpassing in de kleur van de conversieknop zorgt voor een verschil in conversieratio. Feit. Een hoger conversieratio zorgt er op zijn beurt voor dat alle inzet die je doet, met een hefboomeffect wordt versterkt. Namelijk, je huidige bezoekers zullen vaker een aanvraag of bestelling doen. Wanneer je dan ook nog eens besluit om je bezoekers te vergroten door bijvoorbeeld het inzetten van advertenties, zullen ook die bezoekers vaker klant worden. Voor degene die mij kennen, het conversieratio is één van de eerste dingen die we onder de loep nemen als we gaan samenwerken. Dit is namelijk de eerste sleutel tot meer winst uit jouw online marketing en verdiend daarom direct focus.

Welke kleur conversieknop werkt het beste?

Het is allereerst van belang dat je een kleur kiest die een duidelijk contrast vormt met de rest van de website. Er is dan ook niet één kleur die voor elke website de beste resultaten geeft. Kijk bij het kiezen van de kleur van je conversieknop naar de meest dominante kleuren van de website en kies voor de knop de complementaire kleur. Daarbij is het ook goed te kiezen voor een felle kleur. Een felle kleur springt er gemakkelijker uit dan bijvoorbeeld een pasteltint. Dit zorgt samen voor een zo hoog mogelijk contrast.

Deze stelregels zijn een goed startpunt, maar vanuit daar zul je moeten gaan optimaliseren. Je kunt het beste optimaliseren door te testen met 2 of meer varianten. Heb je niet zo heel veel bezoekers, houd het dan simpel. Des te minder varianten, des te sneller kun je een conclusie trekken en doortesten met een betere variant.

Waarom is de kleur van de conversieknop belangrijk?

Een knopkleur die goed opvalt zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten niet hoeven te raden wat er van ze verwacht wordt. Hoewel jouw website en aanbod voor jou bekend terrein is en jij alle functies snel kunt vinden, is dat voor een bezoeker niet altijd vanzelfsprekend. Zodra een potentiële klant op jouw website niet direct vindt wat hij of zij zoekt, begint de frustratie op te lopen. Hetzelfde geldt voor keuzes. Zodra jouw bezoeker niet weet wat de bedoeling is en zelf maar moet kiezen, is de kans groot dat er geen keuze wordt gemaakt. De bezoeker zal je website verlaten om de website van een concurrent te bezoeken.

Daarnaast speelt mee dat we helemaal niet zo rationeel handelen als we zelf graag willen geloven. We doen zelfs de meeste taken gedurende de dag op auto-pilot. Zonder dat we bewust een keuze maken, kiest ons brein de ‘beste’ optie op basis van ervaring en evolutionaire geschiedenis. Het zal je dan ook niet verbazen dat de gemiddelde bezoeker ook de weg van de minste weerstand zal kiezen in het gebruik van jouw website. Je helpt je potentiële klant (en jezelf) dus enorm door de gewenste actie het meest gemakkelijk te maken. Als de conversieknop de aandacht van jouw bezoekers op al trekt zonder dat ze op zoek hoeven naar een focuspunt, is de kans op succes al vergroot. Simpel.

No-brainer toch?

Dit lijkt me dus de definitie van een no-brainer 😉. Feit blijft echter dat de meeste website eigenaren toch nog flink wat aanmoediging nodig hebben om dit te willen doorvoeren, of zelfs maar testen. Dat heeft alles te maken met dat het gewoon niet mooi is. Als trotse ondernemer wil je immers liever niet iets doorvoeren dat je website minder mooi maakt. Dat snap ik, heus. Je hebt hard gewerkt aan een bepaalde uitstraling voor je website en je merk. Hoe tegenstrijdig is het dan om die harmonie te verstoren door bewust iets toe te voegen dat vloekt met alles waar je zo hard aan hebt gewerkt…

Nu kan is als belangrijkste argument blijven roepen dat het wel werkt, want dat doet het. En je de vraag stellen of je liever een mooie website hebt, of een website die klanten oplevert. Het voegt namelijk het iets toe voor jouw klant. Feit is nou eenmaal dat het jouw bezoekers bewust of onbewust gaat helpen om klant te worden. En dat is toch alleen maar fijn. Fijn voor je klant en fijn voor jou. Op mobiel is het effect daarbij nog vele malen groter dan op desktop. Niet onbelangrijk aangezien steeds meer van je bezoekers jouw website op hun mobiel bezoeken.

Maar wat je echt wilt horen is dat het niks afdoet aan jouw mooie website. En ook dat is waar. Het is een grappige bijkomstigheid dat eigenlijk niemand een vloekende conversieknop onthoud of associeert met jouw merk of webshop. Ga maar eens na voor jezelf. Iedereen weet immers dat de huisstijlkleur van bol.com blauw is. Wanneer ik echter vraag naar de kleur van de conversieknop, kan niemand het juiste antwoord geven zonder deze te checken. Weet jij het wel? De kleur van de koop-knop bij bol.com is namelijk knalgeel! Hetzelfde geldt voor Coolblue. Denk je Coolblue, dan denk je waarschijnlijk ook direct aan de kleuren blauw en oranje. Oranje is best een mooie felle kleur en kan het als conversieknop dus ook goed doen. Coolblue heeft echter voor een andere kleur gekozen, namelijk felgroen. Hoewel dit voorbeelden zijn van ecommerce partijen, zien we dat hetzelfde geldt voor dienstverleners. Echter veel grote dienstverleners in Nederland lopen hierin nog erg achter. Jouw kans dus om een voorsprong te realiseren op jouw concurrenten!

Oké, nu ben je er echt klaar voor

Klaar om de kleur van je conversieknop te gaan optimaliseren voor meer klanten via je website? Mooi. Kies een mooie felle contrasterende kleur en zie je conversieratio stijgen. Gebruik je veel verschillende kleuren in je website, of juist veel zwart/wit? Dan is het een goed idee om te testen met felgeel of felgroen. Have fun!

Wil jij graag meer weten over conversie verhogende aanpassingen voor jouw website, laat het ons weten. We sparren regelmatig met ondernemers om hen te helpen het maximale uit hun website te halen. Plan een afspraak in om kennis te maken met ons en onze manier van werken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.