In 3 stappen jouw producten gratis op Google Shopping

Gratis listings binnen google shopping, het kan. Vanwege het corona virus heeft Google aangekondigd deze dienst ook in Nederland versneld uit te gaan rollen en je kunt je producten nu aanmelden. Je bent hiermee helemaal gratis zichtbaar binnen jouw meest relevante doelgroep, namelijk shoppers op zoek naar jouw producten! Het Google Shopping gedeelte was altijd volledig gevuld met betaalde resultaten, maar hier komt nu verandering in. Wil jij weten hoe je jouw producten gratis binnen Google Shopping krijgt? Lees dan snel verder.

Stap 1 – Een product feed

Je kunt je producten laten toevoegen door Google te laten weten welke producten je verkoopt. Nu kun je ervoor kiezen je webshop door Google te laten crawlen, of zelf een productfeed uploaden. Ik raad je aan zelf een productfeed te maken. Dit geeft je zo veel meer controle en het is niet moeilijk. Het klinkt wellicht ingewikkeld, maar in essentie is het niet meer dan een excel sheet met bepaalde informatie over je producten. In de basis kun je volstaan met een Google Spreadsheet die de verplichte kolommen voor Google Shopping bevat.

Vul in dit speadsheet de productinformatie in de juiste kolom in voor elk product dat je wilt vertonen binnen shopping. De meeste informatie zal je ook op de productdetailpagina van het product hebben vermeld. Zorg er voor dat deze informatie altijd up-to-date blijft. Is een artikel bijvoorbeeld in de sale? Dan verander je ook de prijs in de feed. Je kunt dit handmatig doen, maar als je erg veel producten hebt dan is het handiger om een automatische feed te genereren vanuit je CMS. Dit kan bij de meeste CMS systemen eenvoudig met een plugin of app.

Stap 2 – Koppel de feed aan een Merchant Account

Door je feed te koppelen aan een Google Merchant account kun je de producten laten goedkeuren door Google. Dit proces duurt de eerste keer vaak een aantal dagen. Google kijkt hierbij naar de juistheid van de productinformatie door deze te vergelijken met de website. Ook wordt de volledigheid van de informatie gecheckt. Is bijvoorbeeld alle verplichte informatie ingevuld of missen er zaken. Je kunt binnen jouw Merchant Account ten alle tijden de status van jouw producten inzien. Wanneer een product wordt afgekeurd, vind je hier terug wat de reden is en hoe je dit kunt aanpassen.

Stap 3 – Vraag je gratis listings aan

Wanneer jouw producten zijn goedgekeurd kun je gaan adverteren met deze producten. Je kunt er dan ook voor kiezen (en dat raad ik je aan) om de producten gratis te laten vertonen. Ook dit kun je binnen jouw Google Merchant Center regelen. Navigeer binnen het menuonderdeel ‘Groei’ in het submenu naar ‘Programma’s Beheren’. Daar vind je verschillende blokken voor de diensten die betrekking hebben op het verkopen van je producten. Voor gratis listings binnen Google Shopping schakel je ‘Platforms van Google’ in. Op de overzichtspagina kun je vervolgens monitoren welke producten hiervoor zijn goedgekeurd en wanneer de producten vertoond worden zie je het verkeer net zoals je dat voor betaalde listings ziet.

Vanaf dat moment profiteer jij dus helemaal gratis van de zichtbaarheid bij deze enorm relevante doelgroep. Wat ons betreft één van de mooiste nieuwe kansen om jouw webshop een boost te geven. Kun jij ondanks bovenstaand stappenplan toch wel wat hulp gebruiken bij het aanvragen van de gratis listings of wil je de mogelijkheden voor adverteren bespreken? We sparren regelmatig met ondernemers om hen te helpen het maximale uit hun webshop te halen. Neem contact op voor een kennismaking.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.