Google Ads synchroniseren naar Microsoft ads (Bing)

Het synchroniseren van je Google Ads account met Microsoft Ads is de meest eenvoudige manier om je bereik te vergroten. Zoekmachine Bing is namelijk in Nederland de tweede zoekmachine en heeft variërend per doelgroep een marktaandeel van 4-12%. Vooral in de zakelijke markt kan dit een absolute must zijn in aanvulling zijn op je Google Ads advertenties.

Wat is het verschil tussen Google Ads en Microsoft Ads of Bing?

Google jij je vragen, of Bing je liever? Het is exact dezelfde actie, maar uitgevoerd op een ander platform. Googlen is zoeken op Google.nl. Zoek je in de zoekmachine van Bing, dan Bing je dus. We zien met name onder zakelijke gebruikers dat er door de instelling van de bedrijfs-pc vaker gebruik wordt gemaakt van de Bing zoekmachine. Als je actief bent in deze markt, dan is de kans dus groot dat je een deel van de doelgroep niet via de Google zoekmachine kunt bereiken. Uitwijken naar Bing is dan slim.

Als je nu advertenties inkoopt via Google Ads, dan weet je dat er best wat tijd kan zitten in het opzetten en managen van Zoekmachineadvertenties. Microsoft heeft echter een hele mooie functie waarmee je gemakkelijk kunt uitbreiden naar Bing, op basis van de campagnes voor Google. Je kunt hiermee je account automatisch laten synchroniseren naar Microsoft Advertising. Niet eenmalig, maar dagelijks. Op die manier blijft ook je Microsoft Ads account altijd up-to-date.

Voordelen van het syncen van je Google ADs account naar Microsoft

Extra bereik van je advertenties is een belangrijk voordeel van het syncen van je advertentieaccounts binnen Google en Microsoft, maar er zijn meer voordelen. Hieronder de belangrijkste voordelen:

  • Extra bereik
  • Geen extra werk bij aanpassingen
  • Meer inzicht in zoektermrapporten via Bing
  • Lagere cpc-prijzen binnen Bing
  • Veel concurrenten zijn niet actief op Bing
  • Veel is het conversiepercentage hoger bij Bing gebruikers
  • Altijd zichtbaarheid kunnen realiseren of jouw doelgroep nou Googelt of Bingt

Hoe importeer en synchroniseer ik Google Ads naar Microsoft Ads?

Het instellen van de synchronisatie van je Google Ads campagnes naar Microsoft is binnen 5-10 minuten geregeld. Allereerst maak je een Microsoft Ads account aan via https://ads.microsoft.com/signup of log in op een bestaand account. In het account klk je rechtsboven op ‘Import from Google Ads’

Je kunt dan direct inloggen in het Google Ads account waar de campagnes draaien. Zodra je hebt ingelogd voor Google Ads kun je instellen wat je graag geïmporteerd zou willen hebben. Ik raad aan om zoveel mogelijk van de actieve campagnestructuur (campagnes, adgroups, ads, keywords, extensies, etc.) mee te nemen in de sync. Kies hierbij voor actieve items en sluit inactieve, beëindigde en verwijderde items uit. Dit is aan te raden omdat je anders veel oude troep gaat importeren. 

Ik raad verder aan het campagne budget en zoekwoord biedingen niet mee te importeren. Dit zal namelijk voor Bing echt een andere orde van grootte hebben. Door dit niet mee te nemen, kun je de biedingen en eventueel het budget zelf blijven managen op basis van de prestaties binnen de Bing zoekmachine. Neem je dit toch mee, dan zul je zien dat het bij elke synchronisatie weer gelijk getrokken wordt met de biedingen en budgetinstellingen van Google.

De belangrijkste aandachtspunten bij het checken van eventuele fouten zijn naast de budgetten en biedingen de targeting. Denk bijvoorbeeld aan de geografische targeting. De benamingen binnen Google Ads komen namelijk niet altijd overeen met de benamingen van Bing. Hierdoor kan er ineens een hele vreemde targeting ontstaan. Ook doelgroepen verdienen een extra check om je ervan te verzekering dat deze instellingen goed zijn overgenomen.

Zoals je leest is het synchroniseren van het Google ads account met Microsoft Ads (ofwel Bing Ads) vrij eenvoudig en levert het vooral veel op. Zijn er dan helemaal geen nadelen? Nee, eigenlijk niet. De enige voorwaarde voor een effectief Bing account is een effectief Google Ads account. Wel blijft het slim om zoals hierboven vermeld het management van Microsoft Ads los van Google Ads te doen, op basis van de resultaten binnen Microsoft Ads. Mocht je er toch niet uitkomen, of wil je eerst zeker weten hoe je Googlde ads account ervoor staat? Wij helpen je graag verder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.