De optimalisatiescore zegt niks over de kwaliteit van je Google Ads account

Mijn optimalisatie score is met 15% gedaald! Hoe kan dit nou, we zijn juist bezig om het account te optimaliseren en nu is de optimalisatie score enorm gedaald! Wat kunnen we doen om deze score weer omhoog te krijgen?” Dit bericht heb ik sinds de introductie van de optimalisatiescore in Google Ads van bijna al mijn klanten een keer gekregen.

Wat is de optimalisatiescore?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat de optimalisatiescore eigenlijk is. Goed om je direct te beseffen dat de optimalisatiescore niets zegt over de kwaliteit van je account. Google geeft regelmatig aanbevelingen over je account voor elke aanbeveling geven ze ook een percentage die indiceert hoe belangrijk deze aanbeveling is (volgens Google). Het opgetelde percentage van alle aanbevelingen wordt afgetrokken van 100%. Het percentage wat overblijft is je optimalisatiescore. Heb je een optimalisatiescore lager dan 100% dan betekent het dus niet meer dan dat er aanbevelingen voor je klaarstaan.

Je vindt de optimalisatiescore in Google Ads dus ook heel logisch onder aanbevelingen aan de linkerkant van je menu. Op dit tabblad zie je alle aanbevelingen die Google voor je heeft klaargezet. Je ziet ook welk percentage Google voor elke aanbeveling heeft bepaald. Hang hier niet te veel waarde aan. Het percentage kan per account en per moment enorm verschillen.

Oké, en wat moet ik ermee?

Een aantal van deze aanbevelingen zijn erg waardevol en kun je toepassen. Er zijn er ook een deel waar je voorzichtig mee moet zijn. Google wil graag dat je meer budget voor je campagne instelt en dat je je zoekwoorden breder maakt zodat er meer vertoningen en dus meer budget wordt uitgegeven. Je kunt je vast voorstellen dat dit niet persé betere resultaten voor jou oplevert. Een lagere optimalisatiescore betekent dus niet per se dat je account geoptimaliseerd moet worden het betekent alleen dat er aanbevelingen klaar staan.

Hoe zit het nu met de kwaliteit van mijn account?

Een lage optimalisatiescore heeft dus helemaal niks met de kwaliteit van je campagnes te maken. De kwaliteitsscore zegt wel wat over de kwaliteit van je campagnes. De kwaliteitsscore is ook erg belangrijk voor de zichtbaarheid van je campagnes. Deze twee worden weleens met elkaar verward, maar het is dus echt iets heel anders. Mocht je recent een Google account strateeg hebben gesproken, dan ben je vast ook op de optimalisatiescore gewezen. Vanuit Google is er inmiddels namelijk veel druk om hier op te focussen. Wanneer je dus een afspraak met een strateeg hebt van Google is het slim om je optimalisatiescore te verhogen. Zo hoeven zij er niet over te beginnen en krijg je waardevoller advies tijdens je gesprek.

De optimalisatiescore kan je heel makkelijk omhoog schroeven. Wanneer je namelijk een aanbeveling afwijst krijg je net zo goed het percentage erbij als wanneer je een aanbeveling opvolgt. De optimalisatiescore zegt dus vooral iets over hoe vaak je naar de aanbevelingen kijkt en daar iets mee doet of besluit er niets mee te doen en ze afwijst.

Waarom heet het de optimalisatiescore?

Als het niks te maken heeft met de kwaliteit van mijn account, waarom kiest Google er dan voor om dit een optimalisatiescore te noemen? Nou, dat is heel simpel. Google is een marketing organisatie en marketing gaat over emotie. Google weet dat op het moment dat je een optimalisatiescore daling te zien krijgt dat het een aantal emoties bij je losmaakt. Voornamelijk stress, teleurstelling, onzekerheid (herkenbaar?). En, dat zorgt ervoor dat jij in actie komt. Oftewel, de aanbevelingen van Google gaat bekijken. Dat is dus precies het doel van Google van deze optimalisatiescore. Dus de volgende keer dat je ziet dat je optimalisatiescore gedaald is. Neem eens diep adem en ga eens kijken naar de aanbevelingen op jouw tijd, dus je hoeft niet direct je computer aan te slingeren en naar de aanbevelingen te kijken. Maar zet het rustig op je planning voor deze of volgende week om er eens in te duiken.

Ik hoop dat het waardevol voor je was. Als je vragen hebt, kun je deze hieronder In het reactie veld kwijt. Ik zal je dan ook altijd persoonlijk beantwoorden. Wil je liever dat wij je account eens flink onder de loep nemen en jou vertellen wat je kunt doen om je account flink te optimaliseren? Schrijf je dan in voor onze sessie “Klanten aan de lopende band” en ontvang een persoonlijk plan om meer klanten binnen te halen met hetzelfde budget.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.