Black Friday: Commerciële ellende of mooie kans?
Veel ondernemers worstelen ermee: Black Friday. Voor vele van ons vooral bekend door de beelden van hebberige compleet losgeslagen Amerikanen die hun slag slaan met extreme kortingen. De laatste jaren is Black Friday ook in Nederland niet meer weg te denken. Bijna elke ondernemer lijkt deze periode aan te grijpen om nog even wat flinke omzetten te realiseren aan het einde van het jaar. Toch vragen veel ondernemers zich af of ze hier überhaupt aan mee willen doen.
Je zal niet de eerste ondernemer zijn die voor Black Friday een fantastische korting heeft bedacht, om hier al voor Cyber Monday spijt van te hebben. Ze hebben spijt omdat de korting eigenlijk alleen voor de klant aantrekkelijk is en ze er zelf dus niks aan overhouden. Of ze komen tot de conclusie dat de groep die gevoelig was voor de korting, helemaal niet hun ideale klant is. De extra omzet is dan leuk, maar vervolgens moeten ze deze groep klanten nog gaan helpen.
Sommige ondernemers besluiten al bij voorbaat om niet mee te gaan in de gekte. Ze voelen zich er niet goed bij om onderdeel te zijn van deze uiterst commerciële ‘feestdag’. Het gaat simpelweg in tegen hun persoonlijke normen en waarden om het consumeren op die manier te stimuleren.
Toch is het ook een fantastische kans. Voor jou en voor je klant. Voor jou, want het is een mogelijkheid om te verkopen. Zoals ik al veel vaker roep is het van groot belang dat je je aanbod blijft doen. Zonder aanbod kun je immers niet verkopen. Maar ook voor je klant. Dit is namelijk de mogelijkheid om nu eindelijk eens die stap te zetten en een aankoop bij je te doen. Jij kunt je klant immers pas helpen als ze besluiten die stap te zetten, dus hoe eerder hoe beter. Een mooi Black Friday aanbod kan voor klanten net dat duwtje in de rug zijn dat ze nodig hadden.
Als je dan besluit een speciaal Black Friday aanbod te doen, dan wil je het natuurlijk wel goed doen. Goed voor jouw klanten en voor jou. Je wilt niet schreeuwerig overkomen, maar ook niet ondersneeuwen in al dat Black Friday geweld. Ik geef je mijn beste tips.
Hoe pak je het dan wel aan?
Als eerste is het van belang dat je zelf altijd compleet achter je aanbod staat. Als jij in alle gevallen het gevoel hebt dat klanten gek zijn als ze nee zeggen tegen jouw aanbod, dan doe je het goed. Dat geldt voor Black Friday en elke andere dag van het jaar.
Daarbij is het belangrijk dat je aanbod een fantastisch aanbod is voor jou en voor je klant. Als een aanbod alleen goed is voor jou, dan droogt uiteindelijk je stroom met klanten op. Als een aanbod alleen goed is voor je klant, dan heb je geen bedrijf maar een dure hobby.
Als je bovenstaande twee regels aanhoudt, dan is het voor veel ondernemers een slecht idee om enorme kortingen weg te gaan geven. Dat valt gewoon niet te rijmen. Dus moet je iets anders verzinnen.
Mijn ervaring is dat het geven van cadeau’s voor veel ondernemers een veel betere optie is dan welke vorm van korting je ook kunt verzinnen. Dit geldt voor zowel de verkoop van diensten als fysieke producten. Sterker nog: bij één van mijn webshopklanten hebben we recent ontdekt dat klanten ook liever een cadeau ontvangen dan een korting. Zelfs als de korting een hoger bedrag is dan het cadeau dat ze ontvangen.
Er zijn een aantal dingen belangrijk bij het kiezen van een passend cadeau:
- Keep it simpel. De beste cadeau’s lever je nu al met veel succes aan je klant. Vaak is het dus niet nodig iets geheel nieuws te verzinnen.
- Het cadeau moet aansluiten op het product dat iemand koopt.
- Het product moet een duidelijke waarde vertegenwoordigen, bij voorkeur omdat het ook los te koop is.
- Bij voorkeur is het een product waar je zelf weinig kosten en werk aan hebt.
- Pro-tip: ga voor een cadeau dat je klant helpt nog sneller of beter resultaat te behalen dan met het gekochte product alleen.
Bijvoorbeeld:
Eén van mijn klanten helpt haar klanten met rugproblemen. Ze komen bij haar voor een aantal hands-on behandelingen. Daarbij krijgen ze vaak een aantal oefeningen mee naar huis, die tijdens de fysieke sessie een keer zijn geoefend. Ze heeft een hele serie aan oefeningen voor de rug ook als audio beschikbaar. Haar ervaring was dat de oefeningen veel beter werden gedaan door klanten die de audio oefeningen hadden aangeschaft. Het resultaat: deze klanten waren veel sneller van hun rugklachten af en veel vaker blijvend. De audio is dus een heel waardevol cadeau.