Facebook als e-commerce platform

Eind vorige week kwam Facebook met een nogal spectaculaire aankondiging voor een nieuwe dienst. Facebook Shops. Met deze aankondiging zet Facebook een grote stap om een serieuze speler te worden in e-commerce.

Wat is facebook shops?

Facebook shops is het nieuwste paradepaardje van Facebook. In essentie is het een volledig geïntegreerd e- commerce platform binnen de app. Je kunt dus straks browsen, shoppen en betalen binnen Facebook. Facebook rolt deze functie de komende tijd versneld uit om bedrijven te helpen tijdens covid. Met name voor locale bedrijven kan dit een enorme toegevoegde waarde zijn. Je kunt namelijk als retailer een webshop inrichten binnen Facebook zonder dat je je druk hoeft te maken over CMS, betalingstools, hosting, webdesign en nog veel meer. Het enige dat je hoeft te doen is de producten op facebook zetten en bestellingen verzenden. Facebook regelt de rest.

Wat is het voordeel van facebook shops als ik al een webshop heb?

Ook als je al een webshop hebt kan Facebook Shops erg interessant zijn. We weten namelijk dat bijna al het verkeer vanuit Facebook jouw webshop op mobiel bezoekt. Zelfs als je webshop best goed presteert op mobiel, is het waarschijnlijk dat de prestaties van dit verkeer binnen Facebook Shops nog veel beter is. Door binnen de Facebook app te blijven heb je namelijk een aantal grote voordelen die de conversies verhogen.

  1. De bezoeker kent het Facebook platform. Dit platform heeft hierdoor vertrouwen opgebouwd bij de bezoeker. Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor een verkoop. Zeker nieuwe klanten zullen hierdoor sneller iets kopen op Facebook. Hetzelfde zie je ook bij een platform als bijvoorbeeld bol.com.
  2. Een van de belangrijkste peilers voor website ervaring is de snelheid. Het doorsturen van een bezoeker binnen Facebook  zal alijd sneller zijn dan naar een externe webshop. Des te trager jouw webshop, des te groter het verschil en dus ook het voordeel van Facebook Shops voor jouw klanten vanuit Facebook.
  3. Dan is er nog een hele gave functionaliteit die binnen Facebook Shops voor elke retailer beschikbaar wordt: personalisatie. Een groot obstakel voor het kopen op afstand is dat je eigenlijk nooit zeker weet wat je koopt. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken, weet Facebook dit probleem voor een groot deel te tackelen. Wanneer mensen in jouw Facebook Shop winkelen kunnen ze producten virtueel ‘uitproberen’. Denk hierbij aan het passen van kleding of accessoires met behulp van de camera op je mobiel. Of zelf het ‘uitproberen’ van producten zoals meubels en decoratie in jouw eigen woonkamer. 

Ook de koppeling met andere features binnen Facebook, Instagram en Whatsapp zorgt voor een grotere impact. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om binnen deze platformen producten te koppelen aan zo ongeveer al je andere activiteiten. Denk hierbij aan berichten, stories, (live)video’s. Hiermee wordt de klantreis vanaf deze platformen enorm vereenvoudigd en ingekort, wat zeker een impact op de conversies zal hebben.

Kortom, deze ontwikkeling brengt enorm veel kansen. Zeker in een tijd als deze, waarin e-commerce plotseling een veel grotere rol heeft gekregen door de situatie in de wereld. Met acht miljoen dagelijkse gebruikers is duidelijk dat deze ontwikkeling ook zijn impact zal hebben op het e-commerce landschap. Ook vanuit Facebook is dit een zeer duidelijk signaal naar de ambitie van Mark Zuckerberg om te transformeren naar e-commerce gigant.

Facebook shops wordt momenteel versneld wereldwijd uitgerold. Er is helaas nog weinig duidelijk over hoe dit er exact in Nederland uit gaat zien. De verwachting is dat Facebook Shops en Instagram Shops in Nederland deze zomer live zullen gaan voor alle bedrijven die al producten hebben toegevoegd aan Facebook en Instagram. Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkeling of wil je graag gebruik gaan maken van Facebook Shops, neem dan contact met ons op via onderstaande button.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *